0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (293) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

10. 12. 2012

Jamamba (1985)


„Vyju hlady, vyju hlady. Žeru krávy, psy i hady. Žeru zvěř a žeru lidi...

Mladý rybář Džiró je až po uši zamilovaný do své milé Jukiko. Do jejich životů však náhle zasáhne krádež zvonečku štěstí. Odvážný mladík slíbí své milované, že zvonek najde, i kdyby měl putovat na kraj světa. To však ještě netuší, že při svém putování narazí na zlověstnou čarodějnici Jamambu, která sužuje celý kraj. Ta sice přes den vypadá jako neškodná babička, ale v noci se promění v nelítostnou příšeru, která má pořád hlad. 



Režie: Svatava Simonová
Rok výroby: 1985
Délka: 45. min
Země. Československo

Hrají:
Pavel Trávníček………………..(rybář Džiró)
Veronika Jeníková……………...(Jukiko)
Jaroslava Adamová………………(čarodějnice Jamamba)
Libuše Švormová………………….(matka Jukiko)
Jiří Holý……………………………(stařec)
…a další



Již od dětství mi v hlavě utkvěla vedle legendární Panny a netvora právě tato pohádka, ale ani zaboha jsem si nemohl vzpomenout na její název. Nedávno jsem však na internetu narazil na zajímavou diskuzi o českých (československých) „hororových“ pohádkách a tam padlo i toto jméno. Neodolal jsem a hned si jí sehnal. Sice už jsem z ní nebyl tak „odvařený“ jako kdysi, ale pořád má své kouzlo. Asi nejvíc mne na ní tehdy zaujalo její volné zpracování – na motivy japonských pohádek, bájí. Tehdy jsem z toho sice neměl moc rozum, ale jak čas plynul tak jsem si asijskou tvorbu zamiloval.
Na rozdíl od dnešní tvorby však tato pohádka nepotřebovala k navození ponuré (i když to asi není nejvhodnější pojmenování) atmosféry dech beroucí lekačky – to by ani vzhledem k rozpočtu nebylo možné. Pohodlně stačila ona rýmovačka, kterou Jamamba tak ráda říkávala: 

„Vyju hlady, vyju hlady.
Žeru krávy, psy i hady.
Žeru zvěř a žeru lidi.
Kdo mi padne do drápů,
Toho rozsápu!“


Dále pak samozřejmě musím pochválit herecké výkony a především samotného Trávníčka. Tomu role dobrosrdečného až lehce naivního rybáře slušela. Zdatně mu však sekundovala i sama představitelky čarodějnice Jamamby Jaroslava Adamová. Především pak její „ďábelská“ maska udělala své. Na celém filmu mi jen místy vadila vlažnost a vláčnost scénáře, ale tak bylo to dělané hlavně pro děti, takže my dospělí to musíme zkousnout. Pokud budete mít někdy chuť, tak se na tuto tři čtvrtě hodiny trvající pohádku podívejte, litovat určitě nebudete.


Hodnocení:
70%

Žádné komentáře:

Okomentovat