Stephen King se rozhodl natočit vlastní verzi svého
příběhu, ale vedl si lépe než Kubrick…?
|
Jack Torrance se snaží za každou cenu najít východisko
ze složité životní situace, ve které se on coby bývalý učitel a příležitostný
spisovatel ocitl. Určitou dobu se potýkal s alkoholem, což zapříčinilo
jisté rodinné problémy a rozepře manželkou Wendy, ale po složité léčbě a
odpuštění se nyní zdá, že je vše na nejlepší cestě. Rozhodne se proto vzít
práci správce v horském hotelu Overlook, který na zimu vždy opustí všichni
zaměstnanci i hosté. Společně s Wendy i synem Dannym si zprvu svůj nový
„domov“ oblíbí, je tu ticho, což jim vyhovuje a Jack má klid na psaní, ale
s příchodem sněhové nadílky se začnou objevovat i první problémy. Danny má
dar „Osvícení“ a je si jistý, že s tímto místem není všechno
v pořádku. Jakoby se zlé síly snažily ovládnout jeho rodinu, ale rodiče mu
nevěří. Jenže i Jack záhy pocítí jejich sílu a jeho chování se začne měnit
k horšímu. Začne být agresivnější a pomalu přichází o zbytky zdravého
rozumu…
Český
název: Osvícení
Režie:
Mick
Garris
Rok
výroby: 1997
Délka:
273
min (3 části)
Země:
USA
Alternativní
název: Stephen King's The Shining
Hrají:
Steven Weber...(John „Jack“ Torrance)
Rebecca De Mornay...(Winifred „Wendy“ Torrance)
Courtland Mead...(Daniel „Danny“ Torrance)
Melvin Van Peebles...(Richard Hallorann)
...a další
Já si prostě nemůžu pomoci, ale ani druhé zpracování
Kingovy knihy mě nedokázalo okouzlit natolik, abych si tento příběh zamiloval.
Dokonce si myslím, že je úplně na stejné úrovni jako všemi vychvalovaný Kubrickův
film z roku 1980. Knižní předlohu jsem nikdy v životě nečetl, ale ve
skutečnosti se ani moc nedivím, že sám King nebyl s prvním filmem moc spokojený
a proto se po delší odmlce rozhodl s pomocí Garrise natočit vlastní. Kubrick
se totiž (co jsem se dozvěděl) předlohy zrovna moc nedržel a i já měl pocit, že
Nicholsonova proměna z hodného otce na šílence rozhodně neproběhla
nikterak postupně, jak správně měla. Což však neznamená, že by byl jeho herecký
výkon špatný, to v žádném případě.
Zde se vše rozjíždí pěkně pozvolna, jenže až moc. Byl
jsem rád, že se tvůrci více věnovali samotné historii pochmurného hotelu i
samotným trampotám Jacka a jeho rodiny, ale v některých momentech to bylo
až moc nezáživné a zdlouhavé. Což taky nebylo zrovna dobré. Nicméně jsem se
dokázal do děje více zakousnout, než tomu bylo u Kubricka. Možná i proto, že
zde nebyl rušivý element v podobě Shelley Duvall – Rebecca De Mornay byla
mnohem lepší volbou a to jak po stránce vzhledu, tak i hereckého výkonu. Oproti
tomu i zde jsem narazil na malého fakana, který mi po většinu filmu pil
neskutečně krev. To Steven Weber nebyl vůbec špatný – byl prostě jiný než Jack
Nicholson, ale svou kvalitu rozhodně měl.
Na televizní film to nebylo špatné, přesto i zde jsem
narazil na spoustu věcí, jenž bych klidně vynechal, nebo alespoň výrazně
zkrátil. Dokážu se vžít do pocitů čtenáře, který nechává pracovat svou
představivost a King vždy uměl překvapit skvělým a poutavým příběhem, ale když
potom sleduju některé scény a jejich nedokonalost (mnohdy až ohyzdnost), tak
bych se bez nich raději obešel. Takže pokud tedy přejdu k finálnímu
hodnocení, tak Kubrickovu filmu jsem dal 60-65% a tady to bude úplně na chlup
stejné.
Hodnocení:
60-65%
Žádné komentáře:
Okomentovat