0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (293) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

21. 1. 2018

Shining, The (miniseries) (1997)

Stephen King se rozhodl natočit vlastní verzi svého příběhu, ale vedl si lépe než Kubrick…?

Jack Torrance se snaží za každou cenu najít východisko ze složité životní situace, ve které se on coby bývalý učitel a příležitostný spisovatel ocitl. Určitou dobu se potýkal s alkoholem, což zapříčinilo jisté rodinné problémy a rozepře manželkou Wendy, ale po složité léčbě a odpuštění se nyní zdá, že je vše na nejlepší cestě. Rozhodne se proto vzít práci správce v horském hotelu Overlook, který na zimu vždy opustí všichni zaměstnanci i hosté. Společně s Wendy i synem Dannym si zprvu svůj nový „domov“ oblíbí, je tu ticho, což jim vyhovuje a Jack má klid na psaní, ale s příchodem sněhové nadílky se začnou objevovat i první problémy. Danny má dar „Osvícení“ a je si jistý, že s tímto místem není všechno v pořádku. Jakoby se zlé síly snažily ovládnout jeho rodinu, ale rodiče mu nevěří. Jenže i Jack záhy pocítí jejich sílu a jeho chování se začne měnit k horšímu. Začne být agresivnější a pomalu přichází o zbytky zdravého rozumu…



Český název: Osvícení
Režie: Mick Garris
Rok výroby: 1997
Délka: 273 min (3 části)
Země: USA
Alternativní název: Stephen King's The Shining

Hrají:
Steven Weber...(John „Jack“ Torrance)
Rebecca De Mornay...(Winifred „Wendy“ Torrance)
Courtland Mead...(Daniel „Danny“ Torrance)
Melvin Van Peebles...(Richard Hallorann)
...a další


Já si prostě nemůžu pomoci, ale ani druhé zpracování Kingovy knihy mě nedokázalo okouzlit natolik, abych si tento příběh zamiloval. Dokonce si myslím, že je úplně na stejné úrovni jako všemi vychvalovaný Kubrickův film z roku 1980. Knižní předlohu jsem nikdy v životě nečetl, ale ve skutečnosti se ani moc nedivím, že sám King nebyl s prvním filmem moc spokojený a proto se po delší odmlce rozhodl s pomocí Garrise natočit vlastní. Kubrick se totiž (co jsem se dozvěděl) předlohy zrovna moc nedržel a i já měl pocit, že Nicholsonova proměna z hodného otce na šílence rozhodně neproběhla nikterak postupně, jak správně měla. Což však neznamená, že by byl jeho herecký výkon špatný, to v žádném případě.

Zde se vše rozjíždí pěkně pozvolna, jenže až moc. Byl jsem rád, že se tvůrci více věnovali samotné historii pochmurného hotelu i samotným trampotám Jacka a jeho rodiny, ale v některých momentech to bylo až moc nezáživné a zdlouhavé. Což taky nebylo zrovna dobré. Nicméně jsem se dokázal do děje více zakousnout, než tomu bylo u Kubricka. Možná i proto, že zde nebyl rušivý element v podobě Shelley Duvall – Rebecca De Mornay byla mnohem lepší volbou a to jak po stránce vzhledu, tak i hereckého výkonu. Oproti tomu i zde jsem narazil na malého fakana, který mi po většinu filmu pil neskutečně krev. To Steven Weber nebyl vůbec špatný – byl prostě jiný než Jack Nicholson, ale svou kvalitu rozhodně měl.

Na televizní film to nebylo špatné, přesto i zde jsem narazil na spoustu věcí, jenž bych klidně vynechal, nebo alespoň výrazně zkrátil. Dokážu se vžít do pocitů čtenáře, který nechává pracovat svou představivost a King vždy uměl překvapit skvělým a poutavým příběhem, ale když potom sleduju některé scény a jejich nedokonalost (mnohdy až ohyzdnost), tak bych se bez nich raději obešel. Takže pokud tedy přejdu k finálnímu hodnocení, tak Kubrickovu filmu jsem dal 60-65% a tady to bude úplně na chlup stejné.


Hodnocení:
60-65% 

Žádné komentáře:

Okomentovat