0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (293) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

8. 1. 2018

Dracula (1979)

Jedno z těch průměrnějších zpracování slavného Stokerova románu…

Během bouře roku 1913 narazí nedaleko anglického městečka Whitby loď do útesů a jediný kdo přežije, je hrabě Dracula z Transylvánie. Místní se zhrozí rozsápaných těl posádky, ale otřesený hrabě není schopný popsat, cože se na lodi během plavby odehrálo. Jeho podivné chování sice neunikne pozornosti, ale prozatím mu nikdo nevěnuje příliš pozornost. Hrabě si totiž přednedávnem koupil staré panství, které leží nedaleko a nejprve je potřeba pořádně oslavit jeho přežití. Ještě téhož večera však dojde k úmrtí mladé dívky Miny, která u Sewardových pobývala, ačkoliv nic nenasvědčovalo tomu, že by se měl její zdravotní stav zhoršit. Jedinou podivností byly dvě malé ranky na krku. Doktor Seward nechá vystrojit pohřeb a kontaktuje svého starého známého profesora Van Helsinga, aby ho informoval o smrti jeho dcery. Ten následně do Whitby přijíždí, aby zjistil proč se tak vlastně stalo. Jeho pozornosti neujde nejen podivné chování hraběte, ale ani fakt, že se až moc začíná sbližovat s Lucy, dcerou svého přítele a snoubenkou Jonathana Harkera. Začne mít jisté podezření ohledně vampyrismu, který až dosud považoval za bláznivé historky, ale co když je na tom něco pravdy…?



Český název: Drákula
Režie: John Badham
Rok výroby: 1979
Délka: 109 min
Země: Velká Británie / USA

Hrají:
Frank Langella...(Dracula)
Laurence Olivier...(Prof. Abraham Van Helsing)
Donald Pleasence...(Dr. Jack Seward)
Trevor Eve...(Jonathan Harker)
Kate Nelligan...(Lucy Seward)
Jan Francis...(Mina Van Helsing)
...a další


Stokerova kniha se během let stala věrnou inspirací k natočení mnoha filmových i divadelních adaptací a tento film je považován za jeden z nejlepších filmových počinů na toto téma. Já však patřím spíše k těm střízlivějším divákům a s tímto názorem se zas až tolik neztotožňuji. V mých očích jde o průměrný film, který sice svoje kvality bezesporu má, ale viděl jsem už několik lepších kousků o Draculovi. Je ovšem pravdou, že i já musím ocenit zvláště výběr lokality a jistou ponurost některých pasáží, která dopomohla k vytvoření slušné atmosféry. I k té mám však několik výhrad, protože se dost často střídají výborné scény s těmi nudnými a já si tak dost často připadal, jako při jízdě na housenkové dráze.

Což bylo dáno především tím, že jsem se ze začátku až příliš namlsal chladným úvodem, který se režisérovi opravdu dovedl. Loď zmítající se v bouři, silný déšť, vyděšení námořníci, jejich následný masakr i náraz do útesu – to vše bylo téměř dokonalé. Jenže začalo zvolené tempo mírně stagnovat a na řadu přišli i některé dost nezáživné momenty či dialogy. Já mám raději, když se zas až tolik nekecá a raději to pěkně odsýpá. Navíc jsem si nemohl nevšimnout jisté nelogičnosti ve scénáři – či lépe řečeno nedotaženosti některých věcí – kupříkladu Renfieldův pobyt v blázinci, nebo pasáž, ve které Van Helsing zjistí, že Dracula je upír a zbylí dva Seward a Harker tomu nevěnují žádnou pozornost a až za cca deset minut jsou jako mávnutím kouzelného proutku velice překvapení…Podobných kiksů tu bylo hned několik.

Navíc mě to zhruba v polovině filmu začalo dost uspávat. Což u podobných filmů nebývá zvykem. Nechci však tomuto film nějak zbytečně ubližovat, protože jak už jsem poznamenal, našel jsem tu i řadu velice dobrých scén a hlavně herecké výkony jsou rovněž docela dobré. Nazvat je „extratřídou“ si však určitě nedovolím. Langella totiž v konfrontaci s takovými velikány jako Lee či Lugosi dost zaostával, ale v rámci svých možností si nevedl zas až tak špatně. Místy z něho šel dokonce strach – to však byla hlavně zásluha kameramana a maskérů. Nicméně to pořád ještě stačilo na lepší průměr.

Hodnocení:
60% 

Žádné komentáře:

Okomentovat