0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (293) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

12. 1. 2018

Dracula (1992)

Coppolův Dracula s Gary Oldmanem a Anthony Hopkinsem v hlavních rolích…

Vlad Dracula byl svého času urputným bojovníkem, milovaným ochráncem svého lidu a nelítostným mužem, který své protivníky rád nabodával na kůl. Během kruté války s tureckou armádou se mu podařilo zvítězit, ale lstivý nepřítel vyslal na jeho panství lživou zprávu o jeho smrti, což způsobilo, že Vladova celoživotní láska Elisabeta ukončila svůj život sebevražedným pádem do hlubin. Žalem pohlcený kníže se zřekl boha, proklel vše svaté a přidal se na stranu temnoty. Stal se z něj vládce temnot – upír Dracula. Po staletích strávených na svém ponurém panství, se však rozhodne odcestovat do Anglie, aby zde hledat „odraz“ své ztracené lásky. Tou je mladičká učitelka Mina, snoubenka advokáta Jonathana Harkera, který v Transylvánii s hrabětem sepisoval kupní smlouvy. Dříve než se pokusí jí získat do své moci, věnuje svou pozornost její nejlepší přítelkyni Lucy, která mu záhy podléhá a sama se začne měnit v upírku. Její zhoršující se zdravotní i psychický stav přivede do centra dění věhlasného profesora Van Helsinga, velmi vnímavého muže a nebezpečného protivníka…



Český název: Drákula
Režie: Francis Ford Coppola
Rok výroby: 1992
Délka: 128 min
Země: USA
Alternativní název: Bram Stoker's Dracula

Hrají:
Gary Oldman...(Dracula)
Winona Ryder...(Mina Murray / Elisabeta)
Anthony Hopkins...(Profesor Abraham Van Helsing)
Keanu Reeves...(Jonathan Harker)
Sadie Frost...(Lucy Westenra)
Richard E. Grant...(Dr. Jack Seward)
...a další


Francis Ford Coppola pojal látku zvanou Dracula opravdu hodně zvláštním způsobem. Mnozí tento film označují za vůbec nejlepší filmové ztvárnění všech dob, ale já si dovolím s tímto názorem nesouhlasit. Jde vskutku o dobrý film, ale do vynikajícího má docela daleko – což bylo ale dáno hlavně tím, že jsem se zde setkal s několika momenty, které mi nebyli zrovna moc po chuti. Výtek bych měl totiž hned několik a vlastně ani nevím, kterou bych začal jako první. On totiž ve své podstatě je tento Dracula skutečně velice zajímavým filmem, ale já jsem na rušivé elementy hodně háklivý a i z toho důvodu dávám jen velmi zřídka největší možné bodové ohodnocení.

Coppola se snažil co nejpečlivěji skloubit děsivost a emoce tohoto příběhu, přesně jako to provedl Stoker ve své knize, ale v některých momentech svou snahu až zbytečně přeháněl, což mělo za následek jistou formu znechucení, která u mě postupem času rostla. Úvodní pasáž byla určitě zajímavá, ale ať mi nikdo nepovídá, že pád z takové výšky vaše tělo neponechá bez viditelné deformace – nemluvně o tom, že si měl režisér pohlídat, aby při detailním záběru Winona Ryder nehýbala očními víčky a nedýchala (na těch dvacet sekund to zvládnout mohla). Dále bych se chtěl pozastavit na onou sexem jiskřící scénu ze zahrady (tak byl to do řiti upír, nebo vypadal jak vlkodlak…?). No nic pojďme se věnovat raději tomu lepšímu z filmu.

Tím byli samozřejmě herecké výkony dua Gary Oldman a Anthony Hopkins. Oba pánové zcela převyšovali své ostatní kolegy (to ať se na mě nikdo nezlobí), ale bylo vidět, že i oni měli občas mírné problémy se svými postavami. Možná se mi to jen zdálo, ale některé scény mi přišly až moc zbrkle osekané (nedotažené) a kupříkladu Keanu Reeves nedostal ani moc prostoru. Každopádně tu postelovou scénu mu i závidím. Nicméně pokud se děj odehrával v ponurém hradě, byl jsem na výsost spokojený. Kulisy pěkné, atmosféra super – přesně tohle se mi na tom líbilo nejvíc. Vzniklo tak vskutku zajímavé, leč i dost rozporuplné dílo, které bych však v žádném případě za nejlepšího Draculu neoznačil!

Hodnocení:
60% 

Žádné komentáře:

Okomentovat