0-9 (45) A (132) B (186) C (183) D (199) E (49) F (103) G (104) H (169) I (73) J (50) K (57) L (95) M (142) N (73) O (44) P (158) Q (8) R (100) S (298) T (111) U (37) V (59) W (83) X (6) Y (10) Z (42)

11. 1. 2013

Car, The (1977)

Krajinou se prohání nablýskané černé auto, které zabíjí každého napotkání.
Wade Parent pracuje jako zástupce šerifa v jednom malém městečku, které leží na samé hranici s vyprahlou pouští a horami. Jednoho dne uslyší ve vysílačce, že podivné černé auto usmrtilo mladého stopaře a tak se vydává na místo činu. V tu chvíli však netuší, že se nejedná o první případ, kdy vraždil záhadný vrah za volantem. Během následujících dnů začnou umírat další lidé a policie je naprosto bezmocná. I přes silniční hlídky se vždycky podaří autu proklouznout až do města, kde pokračuje v dalším zabíjení. Poté co se jeho poslední obětí stane místní šerif se Wade rozhodne, že ho musí dostat i za cenu vlastního života. Jenže jak zastavit auto, na které nezabírají kulky z revolverů a které jak se zdá, řídí samotný ďábel?



Český název: Auto
Režie: Elliot Silverstein
Rok výroby: 1977
Délka: 95 min
Země: USA

Hrají:
James Brolin ... (Wade Parent)
Kathleen Lloyd ... (Lauren)
John Marley ... (Everett)
John Rubinstein ... (John Morris)
R.G. Armstrong ... (Amos Clements)
... a další


Když v roce 1971 natočil Steven Spielberg mysteriózní akční drama Duel, které se dočkalo ve své době slušných ovací bylo jasné, že je jen otázkou času kdy přibudou další podobné kousky. Elliot Silverstein se však nechtěl jen ve všem opičit a dal tak šanci vzniknout další automobilové legendě mezi horory. Největším kladem tohoto snímku je prostředí ve kterém se film natáčel. Nádherná příroda, prašné cesty a spousta horských zatáček nám nabídne opravdu zajímavou podívanou, která nám je díky solidní kameře nabídnuta. Divák sice nebude slintat zrovna blahem, ale určitě bude ve finále hodně spokojený. Atmosféra filmu je nám hned pěkně od začátku naservírována v mysteriózním nádechu, kdy sledujeme řádění auta-zabijáka od první minuty. Tvůrci nám vždy nabídnou záběry z kabiny i vrchního pohledu, takže divák není o nic ochuzen.
Tohle je jeden z mála průměrných filmů, kdy jsem se v jeho průběhu vůbec nenudil. Příběh má totiž svižné tempo, skoro žádné slepé místa či nudné zdlouhavé pasáže. Divák musí být neustále ve střehu, odkud se zase objeví náš černý ďábel a někomu pěkně prožene šunky. Za jednu z nejlepších považuji honičku s policejními auty a to i přesto, že ten konec tvůrci trochu zmršili zbytečným přeháněním a nereálným způsobem likvidace protivníků. Ani zde nechybí romantický podtext, kdy je nám zde hlavní hrdina presentován jako milující otec dvou dcer a zároveň i milovník pěkných žen. Tyto pasáže jsou však jen módním doplňkem jinak tíživé atmosféry bezmocnosti a strachu. Nejlepším příkladem je scéna, z dětské přehlídky a následného úprku na místní hřbitov. V těchto chvílích jsem měl asi nejsilnější zážitek z celého filmu. Zvláště pak když se zvedala mračna prachu, sílil vítr a bezmocní lidé utíkali před smrtícími koly.
Největším otazníkem celého snímku je samotný automobil. Za celou dobu se vlastně nedozvíme odkud se vzal a proč si vybral právě toto místo. Podobně jako v Duelu neuvidíme ani tvář toho, kdo auto řídil. Jeho tvář zůstane zahalena v mlžném oparu, ale jak jistě všichni tuší, tak za vším stojí pekelné síly. Vycházet se dá už z průvodního textu na začátku filmu a dalších indicií. Těmi je například posvěcená půda, která nahání autu hrůzu, nebo jeden z posledních záběrů v kaňonu. Přesto všechno se mi vzhled auta líbil a rozhodně bych se v něčem podobném rád projel.

V neposlední řadě je pak třeba pochválit hudební doprovod, který byl opravdovou lahůdkou. Pochází z dílny Leonarda Rosenmana, který se v hororovém žánru cítí jako doma. Jeho práci jsme mohli obdivovat už v několika jiných filmech a vždy mě dokáže mile překvapit. Herecké výkony většiny zúčastněných si rovněž zaslouží pochvalu, protože bez nich by to určitě nešlo. Největší prim si samozřejmě zasloužil sám James Brolin, který si film vyloženě užíval a zaslouženě patří mezi moje oblíbené herce. Jeho filmová přítelkyně Kathleen Lloyd tu byla k sežrání a není divu, že se o ní zajímalo i samotné auto.

The Car je rozhodně solidním béčkem, které určitě stojí za vaší pozornost. Na tehdejší dobu je to celkem příjemná podívaná, která určitě nadchne nejednoho z vás. Přestože se zde dá najít několik chybek a přehnaných scén, tak jako celek mě dokázal pobavit na jedničku.

Hodnocení:
60%

Žádné komentáře:

Okomentovat