Režisér Brabec se rozhodl natočit
sedm balad z nesmrtelné Erbenovy Kytice. No a jak se mu to povedlo?
To musíte posoudit sami...
|
Kdo by neznal Erbenovu sbírku třinácti balad Kytici. Na základní
škole to byla povinná četba. Hlavní roli v jednotlivých baladách
hrály ženy a jejich obsahem byli vždy mezilidské vztahy, vina a
z toho vyplývající trest. Dosti nelehkého úkolu se ujal známý
kameraman a do té doby příležitostný režisér Brabec, který se
rozhodl tuto literární klasiku přenést na filmové plátno.
Vybral sedm balad, kterým svým netradičním způsobem „vdechl
život“ a vyvolal dosti rozporuplné reakce mezi diváky…
Režie:
F. A. Brabec
Rok
výroby: 2000
Délka:
81 min
Země:
Česká republika
Hrají:
Dan Bárta...(Vodník)
Linda Rybová...(Dívka)
Karel Roden...(Voják)
Klára Sedláčková...(Dívka)
Bolek Polívka...(Polednice)
Zuzana Bydžovská...(Matka)
Anna Geislerová...(Dornička / Hata)
Nina Divíšková...(Macecha)
Věra Galatíková...(Matka)
Alena Mihulová...(Dcera)
Sandra Nováková...(Hana)
Kateřina Janečková...(Marie)
Stella Zázvorková...(Stařena)
...a další
Na úvod se musím přiznat, že já na rozdíl od mnoha jiných z
toho zas až tak nažhavený nebyl. Zatímco Kytice v psané podobě
mě okouzlila už ve školní lavici, tak tenhle film jsem musel
místy
doslova přetrpět abych neusnul nudou. Kvalita jednotlivých
„příběhů“ je totiž značně různorodá – stejně jako
jejich zpracování. Úvodní Kytice byla jen krátkým leč celkem
slušným předkrmem. První příběh o Vodníkovi byl jeden z
nejlepších, především díky úžasné kameře a efektům. Tenhle
se mi líbil asi nejvíc. Dvojice Dan Bárta a Linda Rybová si vedla
velice dobře, navíc herečce to neskutečně seklo. Ono známé:
„Něco padlo. – Pode dveřmi mok se jeví – krvavý; a když
stará otevřela, kdo leknutí vypraví! Dvě věci tu v krvi leží
– mráz po těle hrůzou běží: dětská hlava bez tělíčka a
tělíčko bez hlavy.“ z toho
vždy zamrazí.
Potom ovšem přišla tragédie, v
podání Karla Rodena zavěšeného na provazu, jenž byl v každém
druhém záběru vidět. Nezachránil to ani umrlec Jiří Schmitzer.
Pro mnohé bezchybná balada Svatební košile, pro mě doslova
utrpení. Někomu se ono humorné pojetí líbilo, ovšem já zde
viděl nejhorší Rodenův výkon v jeho kariéře. Navíc pokud
znáte animovanou verzi příběhu, musíte souhlasit, že ta byla o
100% lepší. Další v řadě je Polednice, která opět zaujme, ale
zde zůstal zcela
nevyužitý potenciál tohoto
silného příběhu. Doslova to chlapci odflákli, přesto si Bolek
Polívka alespoň částečné uznání zaslouží.
Následoval jeden z nejmorbidnějších
příběhů (tedy alespoň podle psaného slova) Zlatý kolovrat.
Jenomže nebýt nahé Anny Geislerové stálo by to úplně za
ho…Zbytek herců podal naprosto trapné výkony a to nemluvím o
tragickém zpracování takto silného příběhu. Jakmile se totiž
děj odehrával na panství – boleli z toho až oči a popravdě se
mi chtělo i brečet. Poslední dvě povídky (Dceřina kletba a
Štědrý den) už byly jen průměrným odvarem, který neurazí,
ale ani moc nenadchne. Ve druhém jmenovaném alespoň potěší svou
přítomností i předvedeným výkonem skvělá herečka Stella
Zázvorková a tehdy ještě mladičká Sandra Nováková. Nicméně
pokud bych neznal Erbenovu Kytici, asi bych ani jeden z příběhů
(balad) nepochopil.
Takže pojďme k finálnímu
zúčtování. Jak jsem řekl, kamera a efekty jsou u většiny ze
sedmi příběhů hlavní doménou, ale to je tak vše. Zbytek
začínaje hereckými výkony (až na několik skvělých herců –
ty jsem vypsal už výše), nevyužitým potenciálem a nudností mi
nedovolí dát víc než průměrné hodnocení. Bohužel. Je mi
jasné, že se mnou většina z vás nebude souhlasit, ale já
propříště dám přednost raději zase knižní podobě.
Hodnocení:
50%
Žádné komentáře:
Okomentovat