0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

19. 9. 2016

Witch, The (2015)

 Chtěli si vybudovat nový lepší domov, ale v těchto temných končinách na ně čeká jenom ZLO.  

V polovině 17. století vyčlení obyvatelé puritánské kolonie ze svého středu sedmičlennou rodinu. William se tedy rozhodne opustit bezpečí osady a vydá se vstříc nebezpečné divočině. Po dlouhém putování se s rodinou rozhodne usadit nedaleko temných lesů a začít nový život. Bohužel se jim nedaří podle jeho představ a brzy jeho rodina okusí nepřízeň osudu na vlastní kůži. Slabá úroda, nedostatek zvěře a zmizení jeho nejmladšího syna, všechny uvrhne do svízelné situace. Čeká je těžká zkouška jejich víry v Pána, ale vše se začne ještě více zhoršovat. Rodinné vztahy se rozpadají, jedna pohroma střídá druhou a v lese na ně číhá cosi zlověstného…



Český název: Čarodějnice
Režie: Robert Eggers
Rok výroby: 2015
Délka: 92 min
Země: USA / Kanada / Velká Británie / Brazílie
Alternativní název: The VVitch: A New-England Folktale

Hrají:
Anya Taylor-Joy...(Thomasin)
Ralph Ineson...(William)
Kate Dickie...(Katherine)
Harvey Scrimshaw...(Caleb)
Ellie Grainger...(Mercy)
Lucas Dawson...(Jonas)
...a další


Ještě hodně dlouho po skončení závěrečných titulek, jsem tento film musel rozdýchávat. Příznivci tohoto kousku mě budou chtít nejspíš ukamenovat, ale já si nemohu pomoci. Viděl jsem už opravdu ledasco, ale takto pohnojený scénář (který měl mimochodem velkou šanci stát se jedním z nejlepších za posledních cca 5 let), jsem jen velmi těžce překousával. Do prdele práce, to si Eggers vytřel poslední stranou scénáře řiť, když mu došel toaletní papír, nebo co? Jinak si nedokážu představit, jak mohlo dojít k takovému zmršení - rozuzlení solidní zápletky.

Nepotřeboval jsem žádná krvavá jatka, on způsob presentace která nás doprovází napříč celým filmem se mi líbila (mnohdy stačí si hrát jen s pouhými náznaky přítomnosti zla – tohle bylo jasným důkazem), ale zvolené zakončení se mi prostě nelíbilo. Stejně tak mě neskutečně vytáčeli ty pobožné kecy, jelikož jsem nevěřící. Chápu však, že v té době byla většina lidí silně nábožensky založených – takže já bych tam neměl sebemenší šanci dlouho přežít. Jenomže na můj vkus se tam modlilo a pobožně kecalo až moc. Dopomohlo to však k vytvoření unikátní atmosféry, která nás neopustí téměř po celou dobu. Zvláště pak po psychologické stránce si může autor filmu poplácat po ramenou (zaslouženě). Ta byla opravdu vynikající a postupný rozpad rodinných hodnot rovněž tak. Hodně velkým dílem k tomu dopomohli výkony dětských protagonistů, kteří zcela předčili své dospělé kolegy.

Závěrem bych se chtěl ještě vrátit k hororové podstatě filmu. Ono ztvárnění ZLA má v Čarodějnici mnoho podob a to se mi na tom líbilo asi nejvíc. Lidský strach, utrpení, ztráta dítěte a ona přemíra lásky v boha dokáže z lidmi dost zacloumat. Ovšem Ďábel má mnoho podob a několik z nich nám tu i ukáže. Ohyzdná čarodějnice totiž není jediná, kdo touží po lidské krvi. Byla jen velká škoda, že nám scénu s útočícím kozlem nenabídla kamera z lepšího a hlavně detailnějšího pohledu. Mohla být ještě lepší sranda. Ten starý kozel byl totiž opravdu luxusní. The Witch tak bezesporu patří mezi nadprůměrné kousky, ale já prostě musím srazit body za ten závěr (který se mi vůbec nelíbil).

Hodnocení:
65% 

Žádné komentáře:

Okomentovat