0-9 (45) A (128) B (183) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

29. 9. 2012

In Dreams (1999)

Co když se zlé sny změní ve skutečnost?

Claire trápí už delší dobu zlé sny. V nich se jí zdá o smrti malého děvčátka, ale kromě svého manžela se nechce nikomu svěřit, protože by jí nikdo nevěřil. Jednoho dne se však sen stane krutou skutečností a v blízkém jezeře je nalezeno tělo mladého děvčátka. Není to však nikdo cizí, jde o její dceru Rebeccu, která zmizela po školní besídce. Zdrcená Claire se pokusí spáchat sebevraždu, ale ještě nenadešel její čas. Manžel ji nechá zavřít na psychiatrickou kliniku ve snaze jí pomoci, ale stav se absolutně nemění. Stále častěji má další a další sny, ve kterých se zjevuje vrahovo dětství a jak se zdá, on se s ní snaží komunikovat pomocí snů a dává jí nové indicie k dalším vraždám. Claire se snaží vše povědět policii a svému lékaři, jenže jí nikdo nevěří a tak se rozhodne vrahovi postavit sama. Jenže má jen velmi málo času, než vrah znovu udeří a promění sen v krvavou skutečnost.


Český název: Přízraky ze snů
Režie: Neil Jordan
Rok výroby: 1999
Délka: 96 min
Země: USA

Hrají:
Annette Bening ... (Claire Cooper)
Aidan Quinn ... (Paul Cooper)
Robert Downey Jr ... (Vivian Thompson)
Paul Guilfoyle ... (Detektiv Jack Kay)
Katie Sagona ... (Rebecca Cooper)
a další……….


Tento psychologický thriller stojí na osvědčeném scénáři, kdy je hlavní hrdinka obdařená podivným darem jasnozřivosti a ve svých snech vidí tragické události, které se teprve stanou. Možná si mnozí z vás vzpomenou na podobný film The Gift, se kterým je často porovnáván. Rozdíl v obou snímcích je však ten, že zde je dějová linie nerovnoměrně rozložená co se zajímavosti týká. Začátek se nese v docela poklidném tempu a je obklopen lehčím mysteriózním nádechem, který nutí diváka naplno použít svou představivost, ale zároveň mu toho zrovna dvakrát moc zajímavého ke shlédnutí nenabídne. Vše podstatné se začne odehrávat až zhruba uprostřed filmu, kdy atmosféra začne gradovat a divák tak pomalu rozplétá všechny otazníky, které se mu do té doby nashromáždili v hlavě.

Nejlepší na celém filmu jsou asi samotné snové pasáže, které se tvůrci snažili vyšperkovat několika velice zdařilými speciálními efekty a netradičním kamerovým snímáním. Ne že by v nich bylo k vidění něco zcela jedinečného, ale smysl pro jednotlivé detaily a postupné odkrývání příběhu v nich hraje klíčovou roli. Zatímco některé z nich nedávají na první pohled moc velký smysl, tak ty druhé toho občas ukáží až moc a připraví tím diváka o moment překvapení v reálném čase (viz. scénka s manželem a psem). Celkový dojem z předešlých minut však lehce pokazí odfláknutý konec, který se změní v tuctovou záležitost.

Největší zásluhu na celkové kvalitě filmu má především Annette Bening, která se stala hlavním tahounem a jen díky jejímu talentu se to místy nezvrhlo v obyčejnou frašku. O tom, že je výborná herečka nás přesvědčila už několikrát a tady to platí dvojnásobně. Hlavně ke konci filmu se musela snažit co to šlo, protože scénář zde měl už velmi značné trhliny a ani její herecký kolega Robert Downey Jr. Neměl moc svůj den. Už jsem ho rozhodně viděl předvést mnohem lepší výkony. Tady mi přišlo, že ho to vlastně ani moc nebaví. Občas měl sice světlejší momenty, ale jeho samotný projev a grimasy mi přišli dost nepřirozené.

V neposlední řadě nesmím opomenout ani vynikající práci Elliota Goldenthala, který měl na starosti hudební doprovod. Jeho práce koneckonců velkou mírou přispěla k navození docela slušné atmosféry a podmanivé tóny udrželi mysteriózní nádech po většinu trvání filmu.

Ir Neil Jordan sice nepatří mezi špičku ve svém oboru, ale čas od času dokáže natočit opravdu solidní filmy a v Irsku jsou na něj náležitě hrdí. Tento průměrný snímek mu rozhodně ostudu neudělal, ale ani nejde o žádné převratné dílo. Najde se zde několik výrazně slabších pasáží, ale výkon Annette Bening a samotná hudba to většinou dokáží zachránit.

Hodnocení:
60%

Žádné komentáře:

Okomentovat