0-9 (45) A (127) B (183) C (178) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (140) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (57) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

1. 8. 2012

Beast From 20,000 Fathoms, The (1953)


Tento monster film se stal „inspirací“ nejen pro Gojiru…

Americká vláda provádí nukleární pokusy na Severním pólu. Skupina vědců jejím členem je i profesor Nesbitt právě přihlíží obrovskému výbuchu, který způsobí sesuv a roztříštění obrovských kusů ledovců. Společně s dalším členem výpravy se vydává na průzkum, během něhož jsou oba napadeni obrovským prehistorickým ještěrem Rhedosaurusem, který byl po několika miliónech let osvobozen ze svého ledového vězení. Setkání s tímto gigantem přežije jen Nesbitt, kterému ovšem nikdo jeho historku nevěří a považují jej za „blázna“. Následně je převezen do New Yorku, aby se zde zcela rehabilitoval. Během následujících dní však dojde k několika podivným událostem, při nichž je kupříkladu zničena loď či maják údajně obrovským mořským hadem. Armádní složky začínají věřit profesorovu tvrzení a musí urychleně vymyslet způsob, jak gigantickou nestvůru zastavit.  Rhedosaurus se totiž blíží k samotnému Manhattanu a zanechává za sebou jen samou zkázu a kupu lidských obětí.



Režie: Eugène Lourié
Rok výroby: 1953
Délka: 80. min
Země: USA

Hrají:
Paul Hubschmid ………………(Prof. Tom Nesbitt)
Paula Raymond ……………….(Lee Hunter)
Cecil Kellaway ………………..(Prof. Thurgood Elson)
Kenneth Tobey ………………..(Jack Evans)
Lee Van Cleef ………………...(Stone)
… a další



Během 50. - 60. let spatřilo světlo světa několik desítek monster filmů. Mezi ty nejznámější patřila japonská Gojira, ale ani její režisér Honda se nemohl pyšnit zcela originálním námětem. Tento snímek vznikl ještě o rok dříve díky povídce R.Bradburyho. Podobně jako spousta dalších spisovatelů a tvůrců se nechal i on inspirovat výbuchem atomové bomby a jejím ničivým následkům nejen na lidech, ale i fauně a flóře. Díky tomu tak vzniklo jedno z prvních filmových monster, které se však nikdy nedočkalo takové „slávy“, jako jeho „japonská sestřička“. Přesto si troufám tvrdit, že ve svém žánru zanechal docela velkou stopu (inspiraci) pro své další následovníky a to i díky skvělé práci Raye Harryhausena a jeho efektům. Rhedosaurus však není výsledkem mutace díky radioaktivitě, nýbrž opravdovým (tedy filmem vymyšleným prehistorickým ještěrem).

 Diváci se samozřejmě díky tehdejší době dočkají černobílého hábitu, který také výraznou mírou přispěl k vytvoření slušné atmosféry a napětí, které od podobných kousků očekávám. Je sice pravda, že dnešní diváci už zřejmě tolik unešení nebudou z toho, co mají šanci vidět, ale v době svého vzniku to musela být paráda. Především samotný začátek a ledová krajina mají své osobité kouzlo, které nenaruší ani první seznámení s prehistorickým tvorem. Na rozdíl od jiných filmů nevypadaly jeho pohyby uměle a až na pár záběrů nemám k jeho ztvárnění žádné výhrady. Je ovšem pravdou, že na můj vkus dostal Rhedosaurus málo prostoru. 

Přesto scény, v nichž se tento tvor objevil, patří k tomu nejzajímavějšímu, co můžou diváci vidět. Některé jeho útoky jsou sice slabší (viz loď), ale taková majáková scéna, nebo finální souboj patří k nadprůměrné podívané. Bohužel i zde dostaly více prostoru mluvené scény, které už tak zajímavé nebyly. Přiznám se, že jsem se u nich místy i nudil. Podobně na tom byl i zbytek filmu. Jakmile se totiž děj přenese k New Yorku, začnou světlé momenty střídat ty horší. Nelze si nevšimnout zadní projekce, na které se postavičky lidí chovají naprosto jinak než ty, jenž utíkají před agresivním kolosem apod. Ani zde nesmí chybět dávka černého humoru a scény, při nichž zřejmě nikomu mráz po zádech nepřeběhne, ale určitě jej nenechají zcela chladnými. Kupříkladu takové dokumentární video ze souboje sépie a žraloka taky nebylo k zahození.

Tento snímek sice zřejmě nenadchne každého, ale příznivec monster movies by si jej určitě neměl nechat ujít. Já patřím k milovníkům tohoto subžánru a tak je pro mne mnohdy obtížné podobné kousky hodnotit objektivně. Naštěstí jsem se zde nemusel moc dlouho rozmýšlet a to i díky poctivě odvedené Harryhausenově práci.


Hodnocení:
60%

Žádné komentáře:

Okomentovat