0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (293) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

8. 4. 2018

Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920)


Nejste zrovna ve své kůži? Třeba za to může vaše druhé já…


Doktor Henry Jekyll patří mezi uznávané lidi ve svém oboru a to především v řadách chudých lidí, které bezplatně léčí na klinice, pokud zrovna neexperimentuje ve své laboratoři, kde dělá na několika tajných pokusech. Jeho nadšení pro vědu však příliš nesdílí jeho nastávající tchán Sir Carewe, který jej kárá za to, že se moc nevěnuje své snoubence a jeho dceři Millicent. Jekyll je však zastáncem teorie, že v každém z nás je skryté jeho „druhé já“ a snaží se to dokázat. Díky přípravku, který vyrobil, se v něm skutečně podaří vyvolat jeho druhou osobnost – jeho zlé já, jenž může na krátkou dobu ovládnout jeho tělo. Zlověstný Hyde se ho však začíná pomalu zmocňovat a postupně přebírá vládu na tělem i myslí. Dokáže ho Jekyll zastavit dřív, než bude pozdě, nebo podlehne svému „prokletí“, které ztrpčuje život nejen jemu, ale i jeho blízkým…



Český název: Podivný případ doktora Jekylla a pana Hydea

Režie: John S. Robertson
Rok výroby: 1920
Délka: 79 min
Země: USA

Hrají:
John Barrymore...(Dr. Henry Jekyll / Mr. Edward Hyde)
Brandon Hurst...(Sir George Carewe)
Martha Mansfield...(Millicent Carewe)
Charles Lane...(Dr. Lanyon)
Nita Naldi...(Gina)
...a další


Doslova miluju tyhle ty staré klenoty, na které nedám ve většině případů dopustit. Tohle bylo a pořád je skutečné umění, na rozdíl od většiny novodobých filmů, které jim nesahají ani po kotníky. Zvláště vezmeme-li v potaz tehdejší možnosti a techniku, kterou měli tvůrci k dispozici. Robert Louis Stevenson svým příběhem inspiroval již řadu filmových i divadelních tvůrců, ale jen málokterým se skutečně ho podařilo naplnit (zobrazit) tak, jak by si jistě zesnulý autor přál. V tomto případě bych si byl však jistý, že by jej to nesmírně potěšilo, protože svou kvalitu tento němý kousek bezesporu má.

Výborné obrazové ztvárnění je podrženo geniálním hereckým výkonem hlavního protagonisty (John Barrymore), který předvedl opravdu obdivuhodný herecký výkon. Především pak na mě udělaly dojem jeho grimasy a zlověstný vzhled pana Hydea. K vytvoření hrůzy nepotřebujete slov – stačí tvůrčí i herecká obratnost a um. Jen mi trošku brnkal na nervy ten monotónní hudební doprovod, který mi po nějakém čase začal lézt lehce na palici. Což mi však nějak zásadně nepřekáželo v tom, abych si tento film užil až do samotného konce.

Boj dobra a zla v této tvorbě mě stále více utvrzuje v tom, že bych se mohl o toto téma více zajímat. Až dosud jsem totiž moc variací na Dr. Jekylla a Mr. Hydea neviděl. Nepočítám-li jeden krátkometrážní kousek, ulítlou komedii z roku 1995 a film I, Monster. Což budu muset samozřejmě napravit. A hlavně se musím poohlédnout po filmech s Johnem Barrymorem, protože tento herec si zasloužil za svůj výkon můj obdiv a rád bych ho viděl i v jiných rolích.


Hodnocení:
70%

Žádné komentáře:

Okomentovat