Když se někdo rozhodne vraždit podle vaší knihy, může
to s vámi pořádně zacloumat…
Úspěšný spisovatel Peter Neal přijíždí z New Yorku
do Říma, kde se stala jeho nejnovější kniha Tenebrae velice populární. Podle
svého agenta Bullmera je ten správný okamžik, aby jí ještě více propagoval a
teď tam na něj čeká řada interview a setkání s fanoušky i kritiky. Neal chce
hlavně uniknout z dosahu své bývalé ženy, která jej neustále pronásleduje
a otravuje. Jenomže hned po příjezdu na něj čeká kromě asistentky Anne i řada nepříjemností.
V jeho knize, kterou někteří považují za perverzní dílo, jsou ženy zabíjeny
sériovým vrahem obzvláště brutálními způsoby a jak se zdá, Tenebrae se teď stala
inspirací nějakého skutečného vraha. Což samozřejmě neuniklo pozornosti
policie, která po spisovateli chce, aby s ní začal spolupracovat. Zvláště
pak proto, že mu vrah začne posílat dopisy, ve kterých používá věty z jeho
knihy. A co je horší, začnou umírat další osoby, se kterými Neal přišel po svém
příjezdu do styku. Peter se tedy pustí do pátrání na vlastní pěst, protože je
evidentní, že vrah nedá pokoj, dokud nedojde k jejich vzájemné konfrontaci…
Režie:
Dario
Argento
Rok
výroby: 1982
Délka:
110
min
Země:
Itálie
Alternativní
názvy: Tenebrae, Unsane, Under the Eyes of the Assassin
Hrají:
Anthony Franciosa...(Peter Neal)
Daria Nicolodi...(Anne)
John Saxon...(Bullmer)
Giuliano Gemma...(detektiv Germani)
Carola Stagnaro...(detektiv Altieri)
John Steiner...(Christiano Berti)
...a další
Přišel čas udělat si další „zářez“ z Dariovy filmografie.
Tenebre jsem dosud nikdy neviděl a jelikož gialla patří mezi moje oblíbené
subžánry, nemohl jsem si tento film nechat ujít. Tyhle ty „drsnější kriminálky“
mě nikdy zrovna moc neokouzlily svými příběhy (tím však nechci v žádném případě
říci, že by byli špatné), ale především svými propracovanými mord scénami a v tomto
ohledu jsem neodešel zklamán ani tentokrát. Dario zkrátka vždycky věděl, co na
jeho diváky platí a hlavně ve většině případů uměl vytvořit opravdu zajímavou atmosféru
– což v mém případě platí dvojnásob. Kombinace parádní atmosféry,
povedených vražd a pohledných dívek mě dokáže „uspokojit“ téměř vždy.
Je ovšem pravdou, že mé senzory zde několikrát
zaregistrovali jistou nelogičnost v některých momentech, což byla trochu
vada na kráse. Přece jenom jsem na podobné věci háklivý, ale Argento měl sakra
štěstí, že tady nešetřil s krví ani mordy, takže si to u mě částečně
vykompenzoval. Navíc se brutálnost stále stupňovala a přesně tohle je moje
krevní skupina. Takže jsem byl ochotný i ledasco mu odpustit. Občas se sice
atmosféra lehce zadrhla a následovala poněkud nudnější pasáž, ale on vždy
vytáhl z rukávu další trumfy, kterými dokázal udržet misky vah v pomyslné
rovnováze.
Co se hereckých výkonů
týče, tak tady jsem se soustředil především na nejdůležitější trojici. John Saxon se sice objevil jen ve vedlejší roli,
ale své si odvedl. Daria Nicolodi rovněž tak a jako bonus přidala svůj
neuvěřitelný křik v závěru, což byla „pecka“ pro mé uši (ale bylo to
super). Nicméně větší dojem na mě udělal solidní hudební doprovod, který mělo
na starosti osvědčené trio Simonetti-Morante-Pignatelli (ze skupiny Goblin). No
a v neposlední řadě Anthony Franciosa. Tohoto herce nemám zatím moc „zmapovaného“,
ale už jsem s ním pár filmů viděl. Nevedl si vůbec špatně – zvláště pak ke
konci filmu. On celkově byl konec filmu hodně dobrý. Takže i díky tomu jsem se
nakonec rozhodl pro lehce nadprůměrné ohodnocení.
Hodnocení:
70%
Žádné komentáře:
Okomentovat