Francouzský klenot, ze kterého by musel mít E. A. Poe
opravdu radost…
Alan dostává dopis od svého starého přítele Rodericka
Ushera, ve kterém jej žádá, aby se neprodleně dostavil na jeho panství.
Samozřejmě jeho žádosti hodlá vyhovět, ale když dorazí do vesničky, která má
ležet nedaleko jeho domu, je jeho prosba o pomoc mnohými obyvateli odmítnuta.
Všichni mají z toho místa v mokřadlech strach. Mluví o děsivém
prokletí a nikdo jej nechce do domu Usherů zavést. Nakonec se však najde jeden
odvážlivec a Alan se brzy ocitá u ponurého sídla obklopeného hustou mlhou. Je
Roderickem vřele přijat a záhy se seznamuje s tím, co jeho starého přítele
trápí nejvíce. Jde o zdravotní stav jeho ženy Madeleine, která každým dnem
chřadne víc a víc a žádný doktor si s tím neví rady. Její zdravotní stav
se zhoršil od doby, kdy Roderick započal malovat portrét své milé a Alan brzy
začne mít děsivé podezření, které může vyvrcholit obrovskou tragédií…
Český
název: Pád domu Usherů
Režie:
Jean
Epstein
Rok
výroby: 1928
Délka:
63
min
Země:
Francie
Alternativní
název: The Fall of the House of Usher
Hrají:
Jean Debucourt...(Sir Roderick Usher)
Marguerite Gance...(Madeleine Usher)
Charles Lamy...(Allan)
Fournez-Goffard...(doktor)
...a další
Předlohu E.A. Poea jsem četl (už je tomu sice dávno),
ale dodnes si pamatuji, jak mě okouzlila ponurá atmosféra samotného příběhu,
děsivě vyobrazené sídlo i duševní rozpoložení samotného Ushera. Takže jsem
strašně toužil vidět i nějaké to filmové zpracování. Mou chybou však bylo, že
mi do rukou jako první padla Cormanova verze z roku 1960, která se mi
mimochodem moc nelíbila (dal jsem jí jen 45%). Na můj vkus si jí až moc
poupravil k obrazu svému, docela jsem se u ní nudil a ani herecké výkony
nebyli nějak zvlášť oslnivé. Poté jsem to riskl s krátkometrážním kouskem Jana
Švankmajera a tady jsem byl naopak velmi mile překvapený. Následně jsem udělal
fatální chybu s přihřátou verzí Davida DeCoteau, od kterého jsem do té
doby viděl snad jen Mistra loutkaře. No a mé nadšení pro téma Usher opadlo.
Nyní jsem se však konečně dostal k tomuto
„polo-němému“ francouzskému klenotu, který zcela předčil veškerá má očekávání. Jean
Epstein tomu vtiskl nezapomenutelný nádech – ponurou a skvěle gradující
atmosféru, která mě naprosto pohltila a já konečně pocítil ten samý pocit, jaký
jsem měl kdysi při čtení. Obrovský podíl na tom měl bez diskuze nezaměnitelný
způsob natáčení, mistrně stupňující se napětí a především samotné prostředí.
Nejen ona ponurá krajina okolo panství ponořená do husté mlhy, ale i vnitřek
domu Usherů. Neustálé poryvy větrů, plápolající svícny, poletující stránky
knih, děsivé grimasy většiny herců a zneklidňující zvukový (hudební) doprovod –
to vše mi asi navždy utkví v paměti.
Hodnocení:
80%
Žádné komentáře:
Okomentovat