Baletní škola v německém Freiburgu skrývá děsivé
tajemství a Dario Argento nám s radostí představuje první z „Matek“…
Americká studentka Suzy z New Yorku se rozhodne
studovat prestižní baletní školu v německém Freiburgu. Její příjezd se
však neobejde bez komplikací, které jsou jen předzvěstí toho, co zde na ní
čeká. Hustý déšť, podivné chování mladé dívky, která je následující den
nalezena mrtvá (někdo jí brutálně zavraždil) a problémy s ubytováním – to
vše jí na klidu rozhodně nepřidalo. Ředitelka školy Madame Blanc a vychovatelka
slečna Tannerová však Suzy ujišťují, že se vše dá brzy do pořádku. Jenže brzy
následují zdravotní komplikace a podivné vidiny. Zdá se, že s tímto místem
není všechno v pořádku, v čemž jí vzápětí utvrdí studentka Sara,
která se se Suzy skamarádí. Mrtvá dívka byla totiž její kamarádkou a údajně
odhalila děsivé tajemství, které se skrývá v tajném labyrintu pod školou.
Když začnou umírat další lidé a vedení školy se chová stále tajemněji, rozhodne
se Suzy začít pátrat na vlastní pěst…
Režie:
Dario
Argento
Rok
výroby: 1977
Délka:
98
min
Země:
Itálie
Hrají:
Jessica Harper...(Suzy Bannion)
Stefania Casini...(Sara)
Barbara Magnolfi...(Olga)
Joan Bennett...(Madame Blanc)
Alida Valli...(Miss Tanner)
Lela Svasta...(Mater Suspiriorum - Matka vzdechů /
Helena Markos)
...a další
Už je to docela dlouho, co jsem si pouštěl něco od
mého oblíbence Daria Argenta a tak jsem to samozřejmě hodlal co nejdřív
napravit. Přestože mám doma snad celou kompletní sbírku jeho filmů, ještě je
jich dost, které jsem neviděl. Suspiria byla snad vůbec první, kterou jsem si
od něj pustil, ale od té doby jsem se k ní už nedostal (tuším, že tomu
bylo roku 2008, když jsem psal recenzi na závěrečný díl čarodějnické trilogie Terza
madre, La (2007) a teprve nedávno jsem si konečně pořídil i Inferno). No a tak
jsem se rozhodl si příběhy o jednotlivých „matkách“ pustit pěkně popořadě. Mimochodem
na scénáři spolupracovala Daria Nicolodi, která v té době byla partnerkou
samotného Daria a matkou jejich dcery Asii Argento.
Suspiria se soustředí na Mater Suspiriorum (Matku
vzdechů), přestože o ní ve filmu snad není ani zmínka. S čarodějnictvím je
zde totiž spojováno jméno Helena Markos (jde však skutečně o jednu a tou samou
postavu) a my jí v celé své „kráse“ uvidíme až na samotném konci tohoto
příběhu. Dario Argento totiž celý tento film pojal dosti prazvláštním způsobem,
což se v konečném důsledku ukázalo býti tím nejlepším řešením. Dokonale
skloubil atmosférické hrátky s obdivuhodnou konstelací barev a vynikajícím
hudebním doprovodem, při čemž samozřejmě nezapomněl ani na filmové násilí.
Takže si zde jistě každý přijde na to své.
K uspokojení diváka
nepotřeboval přehnané brutální scény ani hektolitry krve a přesto dokázal do
této až „hypnotické stylizace“ vsunout několik mord scén, při kterých jistě
nejedno lehce zamrazí na zátylku (mnohými zmíněná scéna se slepcem a vlčákem si
bohatě vystačila jen s náznaky hrůzy a nekompromisním zvukovým
doprovodem). Je ovšem také pravdou, že jsem zde narazil na několik slabších
pasáží, které však v žádném případě nenudily. Nadprůměrná podívaná to však
je bez debat, jen se neztotožňuji s názorem, že jde o Dariův nejlepší
film.
Hodnocení:
85%
Žádné komentáře:
Okomentovat