Hrůza z pohřbení zaživa jej dovede na pokraj šílenství. |
Český název: Předčasný pohřeb
Režie: Roger Corman
Rok výroby: 1962
Délka: 81 min
Země: USA
Hrají:
Ray Milland ... (Guy Carrell)
Hazel Court ... (Emily Gault)
Richard Ney ... (Miles Archer)
Heather Angel ... (Kate Carrell)
Alan Napier ... (Dr. Gideon Gault)
... a další
Pro všechny milovníky filmových adaptací Poeových povídek a Cormanových přívrženců mám špatnou zprávu. Tentokrát budete muset zamáčknout slzu, protože božský Vincent Price se zde neobjeví ani jen na chviličku. V témže roce sice natočil společně s uznávaným režisérem dva filmy, ale tentokrát zde chyběl. Možná si chtěl odpočinout, možná mu tato role neseděla kdoví. Každopádně jak se později ukázalo to zas až taková tragédie nebyla. Film se i bez něj dočkal docela velkých ovací, ale možná to mohlo být ještě lepší. To už se však nikdo nedozví. Předčasný pohřeb je spíše než klasickým hororem psychologickým dramatem, který na diváky zapůsobil především svou skvělou atmosférou.
Ruku na srdce, kdo by se nebál pohřbení zaživa. Poe se tento nepříliš častý, ale ne nemožný jev snažil vykreslit co možná nejpůsobivěji a Corman udělal ve svém filmu to samé. Již děsivá scéna ze samotného úvodu nenechá diváka na pochybách, že by snad mohlo jít o nudnou záležitost. Pohvizdovaná melodie mi lezla na nervy úplně stejně jako hlavnímu hrdinovi a ani se nedivím, že byl na ní dost alergický. Asi nejvíce na divákovu psychiku zapůsobí především samotná představa hrůzného momentu, který Guye tolik tíží. Být zasypán hluboko podzemí s vědomím že žiji, je hodně deprimující. Kolem vás jen vypolstrovaná rakev, tma a zbytek vzduchu, který vašim plícím moc dlouho nevydrží. Tlak na plicích vás pomalu, ale jistě drtí a vy víte, že se blíží neodvratný konec. No představa je to teda pěkně hnusná.
Než se však začne příběh pořádně rozjíždět, musíme přečkat několik pomalejších a méně zajímavých pasáží, které mají za úkol přivést diváka na jiné myšlenky. Po nepříliš vyvedené svatbě a následné hostině se však atmosféra vrátí do starých kolejí a my můžeme potichoučku sledovat zajímavě se rozvíjející zápletku, která má ovšem sem tam nevychytané mouchy a pozornému divákovi jistě neuniknou jednotlivé indicie, které nám postupně poodhalují všechna tajemství. Tohle všechno pak vyvrcholí docela zajímavým a pro některé i překvapivým finishem. Škoda jen, že Corman ještě trošičku víc nepřitvrdil. I tak si však zaslouží především za navozenou atmosféru velké uznání.
Velice zajímavou vsuvkou a především příjemným zpestřením je vybudovaná hrobka. Možná to bude zní morbidně, ale kdybych měl prachy, taky bych chtěl takovou. Nebudu vám tady vyzrazovat všechna překvapení a vychytávky, které se zde objeví ovšem měl to panáček pěkně vymyšleno. Docela mě pobavila zmínka o posledním vynálezu samotného Nobela. Každopádně si myslím, že by si v podobném komfortním pohřebním místě asi po mé smrti užili nejvíc drazí pozůstalí. Za pozornost určitě stojí i samotné studiové ateliéry, které velice dopomáhají k navození děsivé atmosféry stejně jako mistrný hudební doprovod.
Ray Milland předvedl slušný výkon a docela slušně nahradil Vincenta. Samozřejmě v jeho podání by to bylo určitě lepší, ale i tak jsem byl velice spokojený. Žádných větších chybek jsem si nevšiml, jen mi občas přišel až moc strnulý. Jeho kolegyně nám kromě svého půvabu rovněž zpříjemnila sledování filmu, ale dle mého názoru byla místy zbytečně odstrčena na druhou kolej. I tak jde ovšem o nadprůměrnou podívanou, kterou by jste si neměli nechat ujít.
Hodnocení:
80%
Žádné komentáře:
Okomentovat