Vůdce sekty Chrám lidu a organizátor masové sebevraždy v Guyaně. |
Narodil se 13. května 1931 v Randolph County
ve státě Indiana. Jeho otec James Thurman Jones byl veteránem z 1.
světové války. Matka Lynetta Putnam údajně věřila, že porodila „Mesiáše“. Během
Velké hospodářské krize přišel otec o práci a tak se rodina musela roku 1934 přestěhovat
do malého domku v Lynnu. Malý Jim byl vášnivým čtenářem a nejraději měl
knihy o Stalinovi, Karlu Marxovi, Mahatmu Gandhim a Adolfu Hitlerovi. V té
době se u něj vyvinul velký zájem o náboženství a jeho vrstevníci se jej začali
stranit. Mnozí jej považovali za velice podivné dítě, posedlé náboženstvím a
smrtí. Někteří tvrdili, že si pamatují, jak na pozemku rodičů často pohřbíval
různá zvířata a dokonce měl ubodat k smrti kočku.
Jim Jones a jeho přítel z dětství často
tvrdili, že z jeho otce se po ztrátě zaměstnání stal alkoholik a dokonce
jej spojovali s Ku Klux Klanem. On sám s jeho rasovou nesnášenlivostí
nesouhlasil a spíše s Afroameričany sympatizoval. Měl kvůli tomu se svým otcem
často problémy a dokonce s ním potom jeden čas vůbec nemluvil. Stalo se
tak poté, co otec nedovolil vejít do domu jednomu z jeho kamarádů černé
pleti. Poté co se jeho rodiče rozvedli, odstěhoval se s matkou do Richmondu.
Zde v prosinci 1948 vystudoval Richmond High School s vyznamenáním. V roce
1949 se oženil se zdravotní sestrou Marceline Baldwin a společně se odstěhovali
do Bloomingtonu v Indianě. Jim tam začal studovat na Bloomingtonské univerzitě, kde se zúčastnil
projevu Eleanor Roosevelt o situaci Afroameričanů ve Státech a ten na něj
udělal obrovský dojem. V roce 1951 se Jim s manželkou přestěhovali do
Indianapolis, kde začal navštěvovat večerní školu na Butlerově univerzitě.
Téhož roku se Jones začal účastnit schůzí
komunistické strany v Indianapolis (Communist Party of the United States of
America). To co se na nich dozvídal, v něm vyvolávalo jisté obavy, ale nikdy
mu nedovolili se veřejně vyjádřit, což vedlo k několika sporům. Po
veřejném vystoupení Paula Robesona, který často vyprávěl o tom, jak s ním
v Rusku zacházeli mnohem lépe, než v Americe (byl černoch), měla jeho
matka problémy s FBI, protože se rovněž zúčastnila této akce. Jim začal
být stále více frustrován situací v USA a tak začal hledat útěchu ve víře
a církvi. Byl až překvapený, jak snadno byl přijat ke studiu, přestože se oněm
všeobecně vědělo, že je komunista. Chtěl se stát evangelickým pastorem v Sommerset
Southside Methodist Church, ale byl brzy jejími představiteli vyloučen, protože
chtěl do jejich řad přivést několik Afroameričanů.
Chrám
lidu
V roce 1954 založil Jones vlastní církev,
pronajal si budovu v Indianapolis a pojmenoval jí Community Unity Church. Jim
se stal svědkem bohoslužby Seventh Day Baptist Church, při které svou vírou
léčili člověka a rozhodl se, že našel směr své cesty k bohu. Začal
provádět falešné uzdravování člověka za pomoci zvířecích obětí a jeho církev se
začala rozrůstat stejně rychle, jako finanční prostředky, které ze svých oveček
vylákal. 15. června 1956 uspořádal církevní akci, při níž chtěl vyléčit lidi
postižené rakovinou, která ale měla hlavně posloužit k přijímání nových
členů. K této události koupil svou první církevní budovu nedaleko čtvrti,
ve které bydleli převážně Afroameričani. Svou církev přejmenoval na Peoples
Temple - Christian Church Full Gospel. Jim Jones ve svých kázáních i svým
každodenním životem nerozděloval lidi podle barvy pleti. Černoši tak tvořili
většinu členů jeho církve, ale ve vedení sekty převládali běloši.
Roku 1960 jmenoval starosta Indianapolis Charles
Boswell Jonese ředitelem komise pro lidská práva. Dostal však radu, aby na
veřejnosti už tolik nevystupoval a nestrhával na sebe pozornost. Tu se však
Jones rozhodl ignorovat a místo to se mu podařilo získat prostor
v rozhlasovém a televizním vysílání. Díky tomu mohl ještě více šířit své
názory a získával na svou stranu stále více lidí. Ovšem i řadu odpůrců. Byl
několikrát požádán starostou i městkou radou, aby tak přestal činit, ale on je
i nadále ignoroval. Místo toho pomohl s integrací dvou dalších kostelů,
restaurací, telefonní společnosti, nemocnice a policejní stanice. Stále více se
snažil bojovat za rovnoprávnost a odsuzoval rasovou nesnášenlivost. Nelíbilo se
mu, že do některých restaurací nesmí lidé s jinou barvou pleti a stejně
tak si stěžoval, že v nemocnicích jsou upřednostňováni bílí pacienti před
těmi s jinou barvou pleti. Obyvatelé Indianapolis (hlavně ti bílí) se
proti němu a jeho projevům začali bouřit. Na chrám byla umístěna svastika,
někdo pohodil tělo mrtvé kočky před Jonesův dům, atd. Někteří lidé ovšem
tvrdili, že za některými událostmi stál sám Jones, aby na sebe ještě více
upozornil.
Během svého života adoptovali manželé Jonesovi
několik dětí, aby tak šli příkladu ostatním členům jejich církve (sekty). Tři
z nich byli korejského původu Lew,
Suzanne a Stephanie. V roce 1954 si adoptovali jedenáctiletou bílou
holčičku Agnes. V roce 1959 šestiletou Suzanne. V červnu 1959 se jim
narodilo jejich jediné biologické dítě Stephan Gandhi Jones. Roku 1961 se stali
Jonesovi prvními bělochy v Indianě, kteří si adoptovali černé dítě (James
Warren Jones junior). Jako posledního manželé adoptovali malého Tima, jehož
biologická matka byla členkou Peoples Temple a jeho pravé jméno bylo Timothy
Glen Tupper.
Brazílie
V roce 1962 otiskl časopis Esquire článek o
městu Belo Horizonte, který jej označil za bezpečné místo, kdyby vypukla
jaderná válka. Jones proto vycestoval s rodinou do Brazílie, aby se tam
podíval s myšlenkou, zda by tam bylo možné najít útočiště pro svou církev.
Ve městě si pronajal tři pokoje a začal studovat místní ekonomiku a především
postoj společnosti k rasové otázce. Největší problém však nastal
v jazykové bariéře. Dával si pozor, aby se kvůli své komunistické
ideologii a smýšlení nedostal do zbytečných problémů, ale brzy zjistil, že toto
místo není to pravé, které hledal.
Mezitím Jones podnikl i svou první krátkou návštěvu Guyany, kde
navštívil britskou kolonii. Následně se v polovině roku 1963 přesunul do Rio de Janeiro. Zde pracoval s chudými
obyvateli a zkoumal brazilské náboženství. Začal však v sobě pociťovat
vinu, že zanechal své přívržence v Indianě samotné a tak se vrátil do USA.
Začátek
apokalypsy
Když se v prosinci 1963 vrátil Jones z Brazílie,
uspořádal shromáždění členů Chrámu lidu a řekl jim, že svět postihne 15.
července 1967 jaderná válka a proto by bylo dobré, vyhledat nový socialistický
ráj na Zemi. Proto se všichni přestěhovali do města Redwood Valley
v Kalifornii. Jones nepřestal pronášet své sociální evangelium
(poselství), která ale nebyla nic víc než jeho komunistická ideologie. Často
svým přívržencům kázal v myšlence, „že pokud jste se narodili
v kapitalistické Americe, rasistické Americe, fašistické Americe, narodili
jste se v hříchu. Ale pokud jste se narodili v socialismu, tak se
v hříchu narodit nemůžete“. Roku 1970 se Jones začal vysmívat tradičnímu
křesťanství a odmítl Bibli. Sám napsal knihu „The Letter Killeth", ve
které kritizuje Bibli krále Jakuba. Začal kázat a přesvědčovat své stoupence,
že je reinkarnací Mahátmy Gándhího a otce Divina. Bývalý člen Chrámu lidu Hue
Fortson junior jednou citoval jeden Jonesův projev: ten v něm tvrdil, že
je potřeba věřit v to, co můžete vidět. Pokud mě vidíte jako svého
přítele, budu váš přítel…Pokud ve mně vidíte svého otce, budu váš otec, pro ty
z vás, kteří žádného otce nemají…Pokud mě vidíte jako svého Spasitele,
budu váš Spasitel…Vidíte ve mně Boha? Budu váš Bůh…
Během pěti let od příchodu do Kalifornie nastal
enormní vzrůst počtu členů církve a tak Jones otevřel další „pobočky“ v San
Fernandu, San Franciscu a Los Angeles. Následně přesunul svůj „hlavní stan“ do San
Franciska, kde vrhl na dráhu politika a hodlal se stát velmi vlivným. Starosta
George Moscone se stal jeho blízkým přítelem a seznámil jej z několika
velice vlivnými politiky. Dokonce i první dáma Rosalynn Carter se několikrát
s Jonesem setkala osobně. Jones pořádal nejrůznější společenské akce, na
které zval známé osobnosti. Na jedné takové se jeho hosty stali i guvernéři Jerry
Brown a Mervyn Dymally. Dokonce pozval do svého domu v San Franciscu i
publicisty z uznávaných novin. Což se však ukázalo býti velkou chybou,
protože mnohdy při svých projevech vypustil z úst i takové věci, které se
společnosti rozhodně nelíbily. Osudovým se pro něj stal reportér San Francisco
Chronicle Marshall Kilduff, který nechal otisknout jeden jeho kontroverzní projev
v New West magazínu. Poté co se Jones dozvěděl, co bude obsahovat jeho článek (mimo
jiné se v něm objevily zpovědi bývalých členů Chrámu lidu o tom, jak byli
fyzicky, emocionálně a sexuálně zneužíváni), se rozhodl, že se společně se svou
rodinou a několika stovkami členů sekty odstěhují do Jonestownu v Guyaně. Kromě toho se začala
na veřejnosti objevovat spousta dalších skandálů ohledně samotného soužití
v sektě.
Ten nechal Jones po dohodě s tamní vládou stavět
již o několik let dříve (1974) a hodlal z něj udělat opravdový ráj na
Zemi. S jeho výstavbou mu pomáhalo několik nejvěrnějších členů sekty. Na
rozloze 3800 akrů tak vznikla osada uprostřed džungle, zcela odříznuta od
okolního světa. Měli tam žít všichni v poklidu, harmonii a bez rasových
předsudků. Brzy však všichni přišli o své iluze, protože je zde čekala hlavně
těžká dřina a spousta modlení. Pro svá kázání nechal Jones po celé osadě
pověsit ampliony. Ani zde se však nedočkal kýženého klidu. Na veřejnost začali
vyplouvat stále další a další skandály. Mezi nimi se rozhořel i boj o děti,
které byli údajně svým rodičům násilně odebrány a museli zůstat
v komunitě. Jim Jones však prohlašoval, že je jejich biologickým otcem,
přestože v rodných listech bylo uvedeno něco zcela jiného.
Po jeho odchodu do Guyany s ním přerušila
většina smetánky a politiků veškeré styky. Začali jej pomlouvat, ale našlo se
mezi nimi i pár věrných. Jedním z nich byl i Willie Brown, který pořádal i
nadále v Chrámu lidu shromáždění. Dokonce byl napsán i dopis prezidentu Jimmy
Carterovi, ve kterém bylo napsáno, že všechno je jen snůška lží a odpadlíci
církve se jen snaží pošpinit dobré jméno Chrámu lidu a Jima Jonese. Na podzim
roku 1977 se několik bývalých členů Chrámu lidu (mezi nimi i Timothy Oliver
Stoen, kterému Jones nedovolil vzít si sebou syna a prohlásil, že on je jeho otcem)
odjelo do Washingtonu. V lednu 1978 se setkali s několika úředníky a
členy Kongresu, aby je informovali o své situaci a řekli jim šokující informace
ze zákulisí sekty. Podporu našli u kongresmana Leo Ryana. Ten napsal dopis
premiéru Guyany Forbesu Burnhamovi, zda by nebylo možné celou věc ohledně
Chrámu lidu prověřit. 11. dubna 1978 podepsali bývalí členové řadu dokumentů a
čestných prohlášení o porušování lidských práv a sexuálním zneužívání během
jejich působení v sektě.
Leo
Ryan a jeho cesta do Jonestownu
V listopadu 1978 se rozhodl Ryan uskutečnit
pátrací misi do Guyany a přesvědčit se na vlastní oči, jak žijí členové sekty v Jonestownu.
Členové doprovodné delegace se skládali s několika příbuzných členů Chrámu
lidu, novinářů a štábu NBC. 15. listopadu dorazili do hlavního města Georgetownu,
odkud za dva dny odletěli do Port Kaituma. Následně pokračovali do Jonestownu
nákladním automobilem. Jim Jones pro ně přichystal vřelé přivítání, ale první
problémy nastali ve chvíli, kdy se novináři pustili do rozhovorů s některými
členy Chrámu lidu. Našli se mezi nimi totiž takoví, kteří si začali stěžovat na
tvrdé podmínky, které zde panovali a prosili kongresmana, aby je vzal sebou zpátky
do Ameriky. Ryan konfrontoval Jonese, ale ten mu jen s úsměvem na rtech
řekl, že pokud se zde někomu nelíbí, může klidně odejít. 18. listopadu napadl
člen sekty Don Sly kongresmana nožem, ale podařilo se jej zavčasu zneškodnit. Delegace
se však rozhodla, že se urychleně vrátí zpět. Společně s nimi odjelo k připraveným
letadlům patnáct členů sekty, kteří zde již nechtěli žít.
Když začali nastupovat do letadel, objevila se u
přistávací plochy červená dodávka, ze které vyskákali vojáci „Rudé brigády“ a
začali nemilosrdně střílet do delegace. Pět lidí nepřežilo, mezi nimi i sám kongresman
Ryan. Dalšími obětmi se stali reportér NBC Don Harris, kameraman NBC Bob Brown,
fotograf San Francisco Examiner Greg Robinson a členka sekty Patricia Parks. Do
střelby se údajně zapojil i jeden údajných „přeběhlíků“ Larry Layton. Útok
přežila budoucí kongresmanka Jackie Speier, Richard Dwyer (zástupce velvyslance
z amerického velvyslanectví v Georgetownu), Bob Flick (producent NBC News),
Steve Sung (zvukař NBC), Tim Reiterman (reportér San Francisco Examiner), Ron
Javers (reportér San Francisco Chronicle), Charles Krause (reportér Washington
Post) a zbylí členové Chrámu lidu, kteří se chtěli vrátit.
Hromadná
sebevražda
Jones vědom si následků této akce rozhodl, že všech
918 obyvatelů Jonestownu (z toho 304 dětí) spáchá hromadnou sebevraždu otravou
kyanidem obsaženého v nápoji z hroznů. Někteří jed skutečně vypili,
ale mnohým musel být za pomoci injekční stříkačky vpíchnut do těla. Po celé
osadě tak během následujících chvil umírali celé rodiny bok po boku. Ti, kteří
nechtěli uposlechnout příkazu a obrátili se na útěk, byli nemilosrdně
postříleni Jonesovou stráží (odhaduje se něco okolo 150 lidí). Některým se však
přece jenom podařilo ukrýt v džungli. Sám Jim Jones se však neotrávil.
Jeho mrtvolu našli v jedné z chatrčí s prostřelenou hlavou. Někteří
tvrdí, že se nechal zastřelit, protože byl srab. Při jeho pitvě byla v krvi
nalezena velká hladina fenobarbitalu – která již sama o sobě byla v takovém
množství pro člověka smrtelná. Jeho manželka Marceline se otrávila stejně jako
většina jeho adoptovaných dětí. Pouze tři jeho synové Stephan, Jim Jr. a Tim
přežili. A to hlavně díky tomu, že v době sebevraždy nebyli v Jonestownu.
Všichni tři mladíci totiž hráli za basketbalový tým Chrámu lidu, proti
národnímu týmu Guyany. Když uslyšeli, co se stalo, vydali se hledat pomoc na
americké velvyslanectví. Stephan byl však obviněn vojáky ze spoluúčasti na
vraždách v Jonestownu a skončil na tři měsíce ve vězení, než se prokázala
jeho nevinna. Jeho bratři a ostatní hráči týmu se vrátili do osady, aby zde
pomohli s identifikací těl. Přežila i jedna z jejich nevlastních
sester Suzanne, která v té době již nebydlela v Jonestownu. Odvrátila
se od sekty a společně se svým manželem Mikem Cartmellem odjela pryč. Zemřela v roce
2006 na rakovinu tlustého střeva.
Zdroj:
wikipedia a http://murderpedia.org
Žádné komentáře:
Okomentovat