0-9 (45) A (128) B (183) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

19. 2. 2015

Eliza Graves (2014)


I v blázinci můžeš potkat tu pravou. Jen je důležité překonat ostych a poprat se s vlastními démony…

Na konci 19. století přijíždí mladý doktor Edward do psychiatrického ústavu Stonehearst, aby zde získal praxi. Nedostane se mu sice tak vřelého přijetí, jak by očekával, ale je velice překvapený léčebnými metodami, které zde doktor Lamb zavedl. Hlavním důvodem jeho příjezdu je však jedna z pacientek Eliza, do které bezhlavě zamiluje. Té sice jeho sympatie nejsou cizí, ale jelikož trpí syndromem hrůzy z jakéhokoliv tělesného kontaktu, drží se od něj zkrátka. Mladý Edward brzy překonává svůj ostych a snaží se nejen sblížit s pacientkou, ale zároveň si získat přízeň jak samotných pacientů, tak i personálu. Brzy však dojde k šokujícímu odhalení, že s tímto místem není všechno v pořádku…



Český název: E. A. Poe: Podivný experiment
Režie: Brad Anderson
Rok výroby: 2014
Délka: 112 min
Země: USA
Alternativní název: Stonehearst Asylum

Hrají:
Jim Sturgess…(Edward Newgate)
Kate Beckinsale…(Eliza Graves)
Ben Kingsley…(Silas Lamb)
Michael Caine…(Benjamin Salt)
David Thewlis…(Mickey Finn)
…a další

Brad Anderson patří mezi zkušené režiséry, takže jsem byl velice zvědavý, jak se popere s povídkou Edgara Allana Poea. Po letmém přečtení průvodního děje jsem měl však obavy, aby se z toho nestala jen další z řady napodobenin osvědčeného tématu. Naštěstí se tak nestalo a já si tento psychologický thriller mohl docela užít. Hned na začátku bych chtěl však říct, že mi trošku vadila dlouhá stopáž, protože některé pasáže mě dost nudily. To je ale jen můj názor – prostě bych pár scén vynechal, nebo zkrátil. Jinak ovšem musím říct, že „vyobrazení“ psychiatrické kliniky a jejího osazenstva bylo vskutku zajímavé. 



Podobné místa ve mně vždycky vyvolají jistý druh sklíčenosti, ale tady na to šli tvůrci rafinovaným způsobem. Samozřejmě to bylo značně deprimující, ale zároveň i lehce zábavné. Dokud se neodhalí ono „tajemství“ ukryté ve sklepení, tak si divák přijde i na docela slušnou porci „bizarní“ zábavy. Někteří chovanci ústavu vážně stáli za to (kůň) a zvláště mě doslova uchvátilo to jejich „menu“, které dostali, když začaly docházet zásoby. Jakmile však začne fungovat ona „psycho“ atmosféra a na scéně se objeví několik dějových zvratů, kvalita snímku se rapidně zlepší a v tomto duchu se to s námi táhne až do samotného závěru. Dokonce zde našly uplatnění i násilné scény – ovšem o žádné brutalitě se mluvit nedá.


V neposlední řadě se nesmí opomenout ani herecké výkony, které jsou rovněž velmi uspokojivé kvality.  Kate Beckinsale byla půvabná jako vždy, ale tentokrát ji zcela zastínila dvojice Ben Kingsley a David Thewlis. Oba jmenovaní byli snad o třídu lepší, než hlavní hrdina Jim Sturgess, který mi nebyl zrovna dvakrát sympatický. Určitě nesmím opomenout pochválit ani hudební doprovod, který měl na svědomí John Debney a dobové kostýmy. Bohužel k překlenutí průměru mi tu pořád něco chybělo. Tak snad někdy příště Brade.


Hodnocení:
60%

Žádné komentáře:

Okomentovat