0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (293) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

10. 8. 2020

Doctor Sleep (2019)

Osvícený Dan Torrance je zpět a čekají ho další potíže. Dokáže pomoci stejně obdařené dívce, které hrozí smrtící nebezpečí?


Hrůzné události v hotelu Overlook se s Dannym táhli i po jeho opuštění a hrouivé noční můry spojené s hladovými duchy jej pronásledovali i na Floridě, kde se s matkou po smrti otce uchýlili. Duch Dicka Halloranna jej však naučil správně používat své schopnosti (osvícení) a tyto bytosti navždy uzamknout ve své hlavě. V dospělosti však už Dan takové štěstí neměl a stále častěji se utápěl v alkoholu, což ho dovedlo až na pokraj sebezničení. Z posledních zbytků zdravého rozumu se rozhodl k razantnímu kroku. Odstěhoval se do jiného státu, našel si nový podnájem, práci i známé a hlavně skončil s pitím. Díky tomu se mu obnovil jeho „dar“, který se snažil uplatnit u umírajících starých lidí, kterým pomáhal v poklidu odejít na onen svět. Jenže nyní ho kontaktuje podobně „osvícená“ dívka Abra, která jej žádá o pomoc. V patách má totiž skupinu lovců „vysávačů životodárné páry osvícených“, kteří unášejí, mučí a následně zabíjejí malé děti, jenž rovněž oplývají stejným darem a jejich „energie“ jim propůjčuje nesmrtelnost. A Abra je další na řadě…



Český název: Doktor Spánek od Stephena Kinga

Režie: Mike Flanagan

Rok výroby: 2019

Délka: 152 min

Země: USA

 

Hrají:

Ewan McGregor...(Dan Torrance)

Kyliegh Curran...(Abra Stone)

Rebecca Ferguson...(Rose)

Cliff Curtis...(Billy Freeman)

Zahn McClarnon...(Vrána)

...a další


Přiznám se, že jsem nikdy nebyl fandou původního Osvícení a nějak zvlášť se mi tato pro mnohé kultovní záležitost nelíbila. V mých očích šlo jen o průměrný a přeceňovaný film. A na toto volné pokračování mám bohužel podobný názor. Ani v tomto případě jsem knižní předlohu nečetl (a ani se k tomu nechystám) a když jsem viděl tu neskutečnou nálož v podobě délky filmu, doslova mě přepadaly mdloby. Sice jsem to nakonec dal na jeden zátah (no musel jsem si udělat asi tři pauzy na cigáro), ale vydržel jsem až do samotného konce. A že to byl místy sakra těžký boj.

 

Fakt, že se Doktor Spánek vydal tak trochu jinou cestou mi ze začátku nevadil. Jasně, měli jsme možnost vidět malého Dannyho, kterak bojuje s duchy z hotelu i svými můrami – to vše bylo v naprostém pořádku, stejně jako následné přenesení v čase do jeho dospělosti (kalby, sex na jednu noc, zvracení, kalby, stěhování…), s tím jsem taky neměl problém. Zvláště když to bylo proložené partičkou lovců (obdoba upírů), kteří se živili „párou/energií“ z osvícených děcek. Rebecca Ferguson je celkem sympatická ženská a ten zbytek tlupy co si držela u zadku, mi byl svým způsobem taky u prdele. No ty kráso, ale ona tam byla ještě malá rádoby míšenka, co měla ultra super schopnosti a „ochcávala“ kde koho.

 

Zhruba od poloviny filmu začala vybudovaná atmosféra pomalu upadat a měnit ve fantasmagorii tvůrců. Všechny ty cool efekty, průlet městem, hrabání se v hlavě, přeskakování z místa na místo…no začali v tom dělat akorát tak bordel. Těch pár krvavých scén a úmrtí lovců – to byl taky tak trochu výsměch (nesmrtelní chcípají kulkou z pušky…). Naštěstí se pak v závěru přesuneme zpátky do zasněženého hotelu Overlook a můžeme alespoň nostalgicky zavzpomínat na staré časy (výtah, venkovní labyrint, dvojčata, sekera, díra ve dveřích, bar…). No slza mi sice neukápla, ale nálada se zvedla určitě.

 

Doktor Spánek tak sice ostudu svému předchůdci neudělal, ale dopadl naprosto stejně jako ON. Tedy průměrně. Byl jiný, měl zajímavé momenty, ale i řadu těch méně atraktivních a nebál bych se říct, že i dosti nudných. Navíc ta délka byla ubíjející.


Hodnocení:

50% 

Žádné komentáře:

Okomentovat