0-9 (45) A (127) B (183) C (178) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (140) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (57) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

3. 8. 2014

Black Death (2010)


Mrazivý evropský historický kousek o černé smrti, lásce a zkoušce víry…

Roku 1348 sužuje celou Evropu a hlavně Anglii epidemie moru. Černá smrt nedělá rozdíly mezi bohatými či chudými, prostě nikdo před ní není v bezpečí. Mladý novic Osmund právě prožívá krizi své víry v boha, protože se nemůže rozhodnout, zda odejít za svou dívkou do lesů, nebo dál sloužil bohu v opatství. Tuto otázku za něj vyřeší příjezd biskupova vyslance Ulricha a jeho mužů, kteří zde hledají průvodce močálem. Potřebují najít vesnici, kterou údajně ovládají temné síly. Osmund se dobrovolně přihlásí, ovšem to ještě netuší, že toto rozhodnutí navždy poznamená jeho život a bude svědkem opravdových hrůz…



Český název: Černá smrt
Režie: Christopher Smith
Rok výroby: 2010
Délka: 102 min
Země: Velká Británie / Německo

Hrají:
Sean Bean …(Ulrich)
Eddie Redmayne …(Osmund)
John Lynch …(Wolfstan)
Carice van Houten …(Langiva)
Emun Elliott…(Swire)
…a další

Mám rád historické filmy. Zvláště ty surové, špinavé a s nikým se moc „neseroucí“. Je sice pravda, že i mě docela serou náboženské kecy a pánbíčkářství, ale tak tady to naštěstí nebylo až tak otravné. Špinavá a mrtvými těly posetá Anglie ve mně sice nevzbouzela žádnou lítost (stačí si vzpomenout co se dělo u nás), ale již v té době byla církev pěkná svině. Tady se to ovšem celé netočí jen okolo honu na čarodějnice a „vymáhání“ přiznání, takže se kromě lidských nářků dočkáme i pěkně krvavé akční podívané. Především pak první polovina filmu se mi líbila svou drsností. Skupina okolo Ulricha byla opravdu k „pohledání“. 



Nejprve jsem si myslel, že půjde zase jenom o bandu zkurvených inkvizitorů, ale jaké bylo mé překvapení, když se postupem času začal poodkrývat celý příběh. Je sice pravda, že finále jsem si představoval trochu jinak, ale i mě se líbila rozvinutá charakteristika mladého novice (tedy jeho postavy). Ani se moc nedivím, že Carice van Houten „uhranula“ tolik lidí svou visáží, já bych se od ní taky nechal „zbavit víry“… Ona tvůrčí myšlenka byla svým způsobem opravdu geniální, ale trošku si myslím, že Christopher Smith to nedotáhl do zcela úspěšného konce, tak jak si asi představoval on sám. Přece jenom jsem od konce očekával lepší zakončení.


Palec nahoru však dávám za bojové scény, ve kterých jsem se dočkal rozdrcených hlav, useknutých končetin, podříznutých krků – no prostě pěkná krvavá podívaná. Je ovšem pravdou, že s hororem si tento film potykal jen okrajově. Ovšem na druhou stranu zase víc, nežli mnohými opěvovaná „Vesnice „z roku 2004. Určitě potěšila účast „Boromira“ Seana Beana. Dle mého si tvůrci od něj slibovali, že právě on bude tím hlavním tahounem, což se jim taky povedlo. Black Death se tak v mých očích vklidu zařadilo mezi nadprůměrné historické kousky, které mě jako hororového fanouška alespoň částečně potěšili i místy mrazivou atmosférou.


Hodnocení:
80%

Žádné komentáře:

Okomentovat