Nedbali varování a teď je stihne krutá kletba.
|
Roku 1895 objeví skupina archeologů zajímavý nález. John společně se svým otcem a strýcem Josephem naleznou hrobku princezny Ananky. Jsou však varováni Egypťanem Mehemetem Beyem, aby do ní nevstupovali a neznesvětili tak její památku. Jinak je stihne hrozivá kletba boha Karnaka. Britové však nedbají varování. Po jejich návratu do Anglie však začnou záhadně umírat a jak se zdá, za vším je oživlá mumie, která měla navždy strážit princeznino místo posledního odpočinku.
Režie: Terence Fisher
Rok výroby: 1959
Délka: 88. min
Země: Velká Británie
Hrají:
Peter Cushing ……………………..(John Banning)
Christopher Lee …………………...(Mumie / Kharis)
Yvonne Furneaux ………………….(Isobel / Ananka)
Eddie Byrne ………………………...(inspektor Mulrooney)
Felix Aylmer ………………………...(Stephen Banning)
Raymond Huntley ……………………(Joseph Whemple)
…a další
Tak i studio Hammer přiložilo ruku k dílu a
dalo šanci vzniknout dalšímu nezapomenutelnému filmu o oživlé Mumii. Dá se zde
sice narazit na několik podobností s The Mummy (1932), ale jinak si jde tento
kousek vlastní cestou. Sice dost podobnou, ale Jimmy Sangster zde zanechal
vlastní rukopis. Duo Peter Cushing a Christopher Lee prostě zklamat nemohlo za
žádných okolností a tak jsem se v jeden den vrhl již podruhé do podobného
tématu. Opět jsem byl spokojený, ale Lee prostě není Karloff, takže
v tomto boji tahal za kratší konec. Hlavním tahounem se v mých očích
stal kulhající Cushing, který opět dokázal, že je (byl) pán herec. Fisher
dokázal vytvořit celkem zajímavou atmosféru, kterou okořenil potřebnou dávkou
napětí, pěknými kulisami a pohlednou Yvonne Furneaux.
Ani v této verzi se nedočkáme žádného
závratného počtu mrtvol, ale na rozdíl od svého staršího předchůdce tu
romantika nedostane zas až tolik prostoru. Samozřejmě jistý podtext tu cítit
je, ale děj se především točí okolo pomsty a detektivního pátrání, kdo že je za
všechno zodpovědný. To byl také důvod, proč Lee nedostal šanci ukázat mnohem
více ze svého hereckého umění. Postava Mumie mu to kromě houpací chůze neumožnovala
a hold nemá tak vražedný pohled, jako Boris Karloff. Ale scéna kdy pomalu
vylézá z bažiny, je famózní. Prostě je jen škoda, že nedostal více
prostoru.
Hammer Film Productions prostě točit atmosférické
filmy umělo a přestože jsem zatím další díly trilogie neviděl myslím, že uzrál
čas, abych to co nejdřív napravil. Především se mi líbí jejich hrátky s barvami,
které dopomáhají slabší kameře vychytat většinu „mušek“. Nejde tady sice o
žádné galapředstavení, ale i tak je to nadprůměrná podívaná, která určitě není
ztrátou času. Milovníci konzervativní britské školy si určitě přijdou na své.
Navíc i stopáž má příjemnou délku. No prostě uteklo to jako voda, tak hurá na
další film.
Hodnocení:
70%
Žádné komentáře:
Okomentovat