0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (293) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

26. 12. 2023

Men (2022)

Geniální nebo naprosto bizarní dílo o mužích? 

Po tragické sebevraždě svého manžela Jamese, který poslední dobou před svou smrtí Harper fyzicky i psychicky týral, se mladá žena vydává na anglický venkov, aby si zde odpočinula, relaxovala a nabrala zpátky své sebevědomí. Malá vesnička Cotson v Herefordshire vypadá zprvu jako ideální místo, ale velmi záhy se pro ní změní v hotové peklo (či snad očistec). Při toulkách místní přírodou narazí na tajemného nahého cizího muže, který jí od té chvíle začne sledovat a pronásledovat. Navíc i ostatní muži na tomto místě vypadají a chovají se velmi zvláštně…



Režie: Alex Garland

Rok výroby: 2022

Délka: 100 min

Země: Velká Británie

 

Hrají:

Jessie Buckley...(Harper)

Rory Kinnear...(Geoffrey)

Paapa Essiedu...(James)

Gayle Rankin...(Riley)

...a další



Bez mučení se přiznám, že tento film na mě působil dost zvláště a zanechal ve mně hodně rozporuplné pocity. Alex Garland dokázal stvořit pozoruhodné dílo s hlubší myšlenkou, ke které si však každý musí najít cestu sám, jak uzná za vhodné. Já jeho tvorbu zas až tak moc neznám (zatím jsem měl tu čest vidět pouze film Annihilation), ale v obou případ dokázal zaujmout mou pozornost svým netradičním přístupem a okořeněním hororového žánru. Je to tvůrce a scénárista, který se nesnaží jen sprostě kopírovat a vykrádat své kolegy, ale zároveň i do svých filmů a scénářů přenáší i jisté „poselství a myšlenky“, které jsou mnohdy těžké k úplnému pochopení a mají jistou symboliku.

 

Já tady nehodlám filozofovat ani se pouštět do nějakých větších dedukcí a konspirací, jak že to vlastně celé myslel – to už jak jsem si všiml, udělala spousta jiných recenzentů napříč internetem. „Peklo nebo Očistec“? Ženský pohled na muže a všechny jejich chyby, chtíče, slabosti a špatné vlastnosti, nebo jeden velký absurdní bizar (fantasmagorie) plný symboliky, jisté formy nechutnosti, nejrůznějších kreatur (postav), ale především zručně odvedená práce, která rozhodně stojí za pozornost.

 

I když mi ústřední herecké duo Jessie Buckley a Rory Kinnear zrovna dvakrát sympatické nebylo, musím uznat, že oba podali docela zajímavé herecké výkony. Ona mi místy lezla na nervy, on byl ve svých několika rolích mnohdy neskutečně nechutný, ale zároveň skoro geniální. S každou postavou si dokázal poradit, vcítit se do ní a u většiny z nich i vyvolat u diváků záměrně chtěný odpor. Kromě něj mě dokázala samozřejmě zaujmout i nádherná krajina a důmyslná kamera. Některé záběry byli famózní, jiné nechutné (mužské porody). Atmosféra rovněž nebyla vůbec špatná, jen místy byl děj zbytečně natahován a trošku jsem se u sledování filmu u některých pasáží i mírně nudil. No rozhodně tento film není pro každého! 


Hodnocení:

50%

Žádné komentáře:

Okomentovat