0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

7. 4. 2016

Hound of the Baskervilles, The (1959)


 Pes Baskervillský v podání studia Hammer a T. Fishera.  
Asi jen opravdu málokdo nezná slavný příběh A. C. Doylea o prokletí rodu Baskervillů. A pokud se někdo takový najde, měl by si ihned doplnit znalosti!


Český název: Pes Baskervillský
Režie: Terence Fisher
Rok výroby: 1959
Délka: 87 min
Země: Velká Británie

Hrají:
Peter Cushing...(Sherlock Holmes)
André Morell...(Doctor Watson)
Christopher Lee...(Sir Henry)
Francis De Wolff...(Doctor Richard Mortimer)
Ewen Solon...(Stapleton)
Marla Landi...(Cecile Stapleton)
...a další


Filmů na toto téma bylo natočeno hned několik, ale tato verze je mnohými fanoušky (diváky) považována za jednu z nejlepších, některými i za vůbec nejlepší. Já sice s tímto tvrzením souhlasím tak napůl, ale studio Hammer si pro nás skutečně připravilo lahodnou detektivku, která určitě není k zahození. Navíc T. Fisher patří mezi moje nejoblíbenější britské režiséry a ani tentokrát mě prostě nezklamal. Opět dokázal natočit nezapomenutelnou podívanou s ponurou atmosférou jemu vlastní a neméně kvalitním hereckým obsazením. Narazil jsem tu však i na několik ALE…

Scénáristovo mírné „poupravení“ příběhu by mi ani tolik nevadilo, protože se snažil tuto verzi odlišit od těch předchozích. Navíc začátek příběhu se mi hodně líbil. Potemnělost blat, krutý předek a zrod prokletí – to všechno mělo ten správný šmrnc a lepší úvod bych si ani neuměl představit. Fisher dokázal vytěžit maxim z toho co měl k dispozici a většina filmu (příběhu) se nesla v podobném duchu. Střídání lokalit a studiových kulis rovněž snese nejpřísnější měřítka, ale místy jsem tu narazil na několik slabších pasáží, které nebyly až tak dokonalé (řekl bych až zbytečně ořezané, či naopak natahované). Navíc mě trochu iritovalo to zelené podsvícení kulis rozvalin, ale to je jen můj problém.

Prostředí ponurých blat a vytvořená atmosféra, zde zcela jasně dominovali nad vším ostatním. Líbilo se mi, že se na blatech natáčelo nejen v noci za mlžného oparu, ale i během prosluněného dne. Trošku to však kupodivu skřípalo v hereckých výkonech. Přitom obsazení bylo skutečně hvězdné. Ch. Lee si v netradiční roli nevedl vůbec špatně, přestože mu někteří vytýkali jeho přístup k roli dědice, přesto však dokázal zastínit stejně slavného kolegu Cushinga. Ten ač sám výborný herec si tentokrát vybral trošku slabší chvilku. Jeho podání slavného detektiva se mi moc nelíbilo. Zatímco v některých scénách exceloval (především díky mimice obličeji), jindy byl zas až moc sterilní. Každopádně ještě hůře si vedl jeho filmový kolega Watson – ten však dostal minimum prostoru a spíše bych to přičetl na vrub scénáristovi. To však nic nemění na tom, že jako celek je tento film určitě nadprůměrnou podívanou. Ne však nejlepší. 


Hodnocení:
65% 

Žádné komentáře:

Okomentovat