0-9 (45) A (128) B (183) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

16. 6. 2014

My Bloody Valentine (1981)


Já věděl, proč Valentýna neslavím…

T.J. se po dlouhé době vrací zpět do malého hornického městečka Valentine Bluffs. Z jeho návratu však nejsou všichni nadšeni tak, jak by si představoval. Kromě svého otce a několika přátel opustil i svou dívku Sarah, která mezitím začala chodit s jeho nejlepším kamarádem Axelem. Což nemůže T.J. rozdýchat asi nejvíc. Právě se blíží svatý Valentýn a místní omladina hodlá uspořádat pořádnou párty. Hospodský však všechny varuje, aby to nedělali a vzpomíná starou příhodu: (před jednadvaceti lety totiž došlo v dole k tragédii, při které zůstalo zavaleno pět horníků – jen jeden z nich to přežil, ovšem zbláznil se, zabil dva dozorčí kteří na ně měli dávat pozor a přísahal pomstu každému, kdo se někdy pokusí uspořádat Valentýnskou oslavu…). Den D se blíží a začnou se objevovat děsivá krvavá přáníčka a přibývat mrtví. Vypadá to, že se do městečka vrátil Harry Warden, který chce mladým horníkům dokázat, že svou hrozbu myslí smrtelně vážně…



Český název: Valentýnská pomsta
Režie: George Mihalka
Rok výroby: 1981
Délka: 91 min
Země: Kanada

Hrají:
Paul Kelman …(Jessie 'T.J.' Hanniger)
Lori Hallier …(Sarah)
Neil Affleck …(Axel Palmer)
Keith Knight …(Hollis)
Alf Humphreys …(Howard Landers)
…a další

Už jsem o tomto starém slasheru slyšel opravdu dost (jak chvály, tak i kritiky), přesto jsem si jej šetřil na „lepší časy“. To samé bych mohl říct i o remaku, ovšem dneska jsem se rozhodl, že už není na co čekat a šel do něj. Těch cca devadesát minut uběhlo jako voda a popravdě jsem byl hodně překvapený, cože to mnozí považují za „kultovní“ záležitost. Již sami tvůrci řekli, odkud čerpali nápady a které starší kousky se pro ně stali inspirací, takže jde jen o další kousek, který se svezl na tehdejší vlně úspěchu. Každopádně bych nechtěl filmu upřít pěkné prostředí, ve kterém se z  části film odehrával. Samotné doly ve mně vzbuzují spíš „odpor“ z té špíny a hlavně nebezpečí, které tam dole číhá, takže horníkem bych se určitě živit nemohl. Jednou jsme byli na exkurzi v Ostravském regionu (mimo jiné i v jednom dolu) a stačilo mi to. Obdivuju jejich nadšení z „fárání“, ale já byl rád, že jsem odtamtud vypadl.  Netrpím klaustrofobií, jeskyní komplexy mi nevadí, ale ta přítomnost metanu…No abych se vrátil k tématu, pro natočení hororu je to však skvělé místo.



Dokonce bych chtěl tvůrce pochválit i za vytvořenou atmosféru, která místy skutečně nabrala ty správné obrátky a napětí houstlo, jenomže se tu na můj vkus objevilo až moc nelogických prvků a to především co se „časového“ vnímání týká. Pokud nebyl náš horník s krumpáčem superman, nebo neměl boty na tryskový pohon, prostě neměl šanci všechno stíhat (roznášet Valentýnky, vraždit, chlastat – přesouvat se na různá místa, aby tam naaranžoval své oběti,…) a ještě sebou tahat ten krumpáč. Tyhle do očí bijící kiksy a ohromně „šokující“ závěr snížili mé hodnocení na průměr. Za určitých okolností bych byl schopný dát tomu i víc, ale to by se k tomu nesměli ještě přidat ty údajně „skvělé gore scény“ (potažmo efekty).


Podotýkám, že jsem viděl UNCUT verzi a některé mord scény byly gumové až běda. Samozřejmě že ne všechny, ovšem i těch pár mi docela zkazilo náladu. Naštěstí tam byla ona scéna s pračkou a pohledná Lori Hallier. Zbytek herců ovšem žádná velká sláva. Vzhledem k otevřenému konci se celkem divím, že na to nebylo natočené další pokračování (nebo hned několik, jak bývalo v tehdejší době zvykem). No co už, jsem zvědavý na remake.


Hodnocení:
60%

Žádné komentáře:

Okomentovat