0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (293) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

28. 4. 2019

Terrore nello spazio (1965)


I takový Mario Bava dokázal občas šlápnout vedle. Nicméně mu nelze upřít, že tímto filmem inspiroval tvůrce legendárního Aliena…


Posádky kosmických lodí Argos a Galliott během zkoumání dosud neprobádaných částí vesmíru zachytí podivný signál, pocházející z malé planety Aura. Rozhodnou se jej prozkoumat, ale když se přiblíží k oběžné dráze planety, zmocní se jich nadměrná gravitační síla, lodě se stanou neovladatelné a většina astronautů upadne do bezvědomí. Když se posádka Argosu probere, některé jejich členy popadne agrese a začnou se napadat navzájem. Kapitánovi Markarymu se podaří situaci vyřešit, ale většina z nich si nic nepamatuje. Rozhodnou se tedy prozkoumat planetu, zjistit co se stalo s druhou lodí, se kterou ztratili kontakt a především zjistit, kdo nebo co vyslal onen signál. Již od první chvíle je však jasné, že s tímto místem není něco v pořádku a brzy bude ještě hůře…



Český název: Planeta upírů

Režie: Mario Bava
Rok výroby: 1965
Délka: 88 min
Země: Itálie / Španělsko
Alternativní název: Planet of the Vampires

Hrají:
Barry Sullivan...(Kapitán Mark Markary)
Norma Bengell...(Sanya)
Ángel Aranda...(Wess Wescant)
Evi Marandi...(Tiona)
Ivan Rassimov...(Carter / Dervy)
...a další



Maria Bavu mám zaškatulkovaného hlavně jako tvůrce slušných kousků s gotickou atmosférou + gialla (mé oblíbené). Tudíž jsem byl hodně zvědavý, jak si dokázal poradit s kombinací scifi a hororu. Podle názvu jsem očekával nějakou tu temnou upířinu odehrávající se ve vesmíru, ale místo toho jsem dostal poněkud rozpačitou podívanou s dosti zavádějícím názvem. Což by mi snad ani tolik nevadilo, jen kdyby byl film takříkajíc ucelený a nabídl mi záživnou podívanou a to se nestalo. Tohle že mělo být inspirací pro tvůrce kultovního Vetřelce?

Jasně, je potřeba si uvědomit stáří filmu a brát na to alespoň částečně ohled, stejně tak ani filmová technika ještě nebyla namakaná jako je teď, ale nějak závratně mě neoslnil ani samotný scénář tohoto filmu. Na můj vkus tu byla spousta nezáživných a hlavně ukecaných pasáží, okořeněných o tunu vědeckých keců, názvů a teorií, které mi stejně nic neříkali a jen se snažili být co nejvíc „cool“. Všechny ty blikající kontrolky, nablýskané obleky a motorkářské přilby použité jako součást vybavení astronautů – inu zasmál jsem se, ale dokázal jsem to skousnout, stejně jako venkovní šablony, které měly připomínat povrch na planetě. Já se ale těšil hlavně na akci a té se mi moc nedostávalo.

Choreografie jednotlivých soubojů byla stejně groteskní jako výkony některých herců. Někteří chudáci si tu dokonce museli zahrát i dvojrole, aby se ušetřilo. Nechci ovšem jen hanit. Bava přece jenom místy dokázal navodit i zajímavou atmosféru a taková vesmírná loď s pozůstatky cizí rasy taky nevypadala vůbec špatně. Navíc se tu dočkáme jakési kombinace mimozemské rasy/lupičů těl a zombie, nežli upírů.

Mario Bava tak ukázal, že scifi téma rozhodně není jeho nejsilnější stránkou. Točit on uměl, některé jeho filmy jsou opravdové lahůdky, ale tohle se mu moc nepovedlo. Místy to neskutečně skřípalo, jako celek to působilo dost legračně a těch několik dobrých momentů z toho bohužel neudělalo ani průměrný film.

Hodnocení:
40% 

Žádné komentáře:

Okomentovat