0-9 (45) A (127) B (183) C (178) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (140) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (57) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

7. 10. 2014

Martyrs (2008)


Existuje něco po smrti? Francouzi na to chtějí přijít mučením nebohých dívek…

V průmyslovém komplexu je slyšet křik a nářek. Ve zcela zuboženém stavu je zde nalezena mladá dívenka Lucie. Ta je následně převezena do dětského domova. Zde se dívka seznámí s Annou a obě děvčata se stanou nerozlučnými kamarádkami. Jenže ani po patnácti letech se Luciina psychika moc nezlepšila. Stále jí straší „bubáci“ z minulosti a tak se rozhodne jednat. S brokovnicí v ruce vtrhne do jedné honosné vily, kde postřílí neznámou rodinku. Lucie je přesvědčená, že právě tato rodina jí kdysi trýznila a mučila. Zavolá Anně, aby jí pomohla zbavit se těl, jenomže ani tento hrůzný čin jí nedodal klidu. Ba naopak. Hrůza z minulosti se začíná stupňovat a poté co Anna překročí práh domu, dojde k nečekanému zvratu událostí…



Český název: Mučedníci
Režie: Pascal Laugier
Rok výroby: 2008
Délka: 99 min
Země: Francie / Kanada

Hrají:
Morjana Alaoui…(Anna)
Mylène Jampanoï…(Lucie)
Catherine Bégin…(Mademoiselle)
Juliette Gosselin…(Marie)
Xavier Dolan…(Antoine)
…a další

Martyrs jsem vědomě odkládal na později, protože ve své době kolem tohoto filmu byl dle mého názoru až moc velký mediální humbuk a osobně dávám přednost filmům, na které ještě nejsou napsány recenze a týdně na ně nepřibývají desítky komentářů od pubertálních diváků. Takže až teprve teď jsem uznal za vhodné, že dozrál čas se na tuto francouzskou „pecku“ podívat a udělat si tak vlastní úsudek. Francouzskou distribuci mám docela rád a už jsem v ní narazil na několik nezapomenutelných filmů. Mučedníci však mezi ně určitě patřit nebudou. Je mi upřímně líto těch, kteří tohle označují za klenot a jeden z nejbrutálnějších filmů, které viděli. To toho zřejmě tihle lidé viděli vážně málo. Ono to, že někdo viděl cca 500 filmů a u sledování Martyrs je brali mrákoty a pomalu se na to ani nedodívali, považuju za „výkřiky do tmy“ a zbytečné přecitlivění. Já viděl už skoro 3000 hororů a věřte, že jich na světě existuje celá řada (těch co jsou mnohem brutálnější, krvavější a hlavně příběhově zajímavější). 



První polovina filmu ještě snese přísnější měřítka a dá se skutečně označit alespoň za zajímavou. Atmosféra tu nabírá ty správné obrátky a divák s napětím sleduje, jakýmže směrem se zápletka bude dále ubírat. Podivné monstrum dívky, které pronásleduje Lucii, vážně trochu vzbuzuje pocit hnusu a odporu, jenže ve chvíli kdy je vystřílena neznámá rodinka a obě dívky se jim nakvartýrují do baráku, místo toho aby rychle sedly do auta a ujížděly někam do řiti, začne mít tempo příběhu první záchvěvy nudy. Ty jsou ještě na krátký okamžik zažehnány poodkrytím děsivého sklepení, kdy divák očekává alespoň nechutné flashbacky z minulosti, ale místo toho se dočká děsivé faktu, že je teprve v polovině filmu a závěrečné titulky v nedohlednu.


No a tak se do mě pomalu začal vkrádat duch pochybností. Co tam ještě bude k vidění? Nějaké pořádné mučení? Gore masakr? Slibovaná scéna stahování z kůže, u které se vyvrátil nejeden přecitlivělý teenager a kvůli které tenhle film nechtěli ani pustit do kin? Leda tak hovno přátelé. Zdlouhavé krmení, mlácení a umívání hlavní hrdinky mě začalo pomalu uspávat a málem jsem se ani nedočkal onoho „vyvrcholení“. Pascal Laugier se nám tu sice snaží nabulíkovat, že tohle všechno mělo nějaký hlubší význam životu po smrti, ale já si spíš myslím, že mu ke konci došla inspirace, nebo prachy. Chtělo to kulervoucí finále, ale místo toho jsem se dočkal „happyendu“ jako u nějakého romantického dramatu. Bohužel já tady vidím nevyužitý potenciál. Druhá polovina zcela pohřbila tu první.


Hodnocení:
50%

Žádné komentáře:

Okomentovat